لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

مذاکره معاونان وزرای خارجه آمریکا و اسرائیل در مورد پرونده اتمی ایران


ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا
ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا
ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه در اسرائیل با دنی آیالون، معاون وزیر خارجه این کشور درباره ایران گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در بیانیه وزارت خارجه اسرائیل آمده است که دو طرف در مورد راه‌های توقف ایران از دستیابی به «بمب اتمی»، گفت‌و‌گو کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرده است، ایران همچنان در حال دستیابی به بمب اتمی است و به گسترش تروریسم هم ادامه داده و از آن حمایت می‌کند. در این بیانیه آمده است که دو کشور آمریکا و اسرائیل در این خصوص موضع مشترک دارند و با هم همکاری خواهند داشت.

این گزارش می‌گوید این دیدار بخشی از دیدار سالانه و مشترک دو طرف است که در مورد همکاری‌های اسرائیل و آمریکا و بررسی ابعاد مختلف آن، برگزار می‌شود.

شورای امنیت سازمان ملل طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت‌های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

جمهوری اسلامی ایران به دلیل پیگیری برنامه هسته‌ای خود که غرب نگران است جنبه‌های نظامی داشته باشد، تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار گرفته است.

در همین زمینه ۱۰ و ۱۱ تیرماه، تحریم‌های جدید آمریکا و اتحادیه اروپا نیز علیه ایران اجرایی شد. این تحریم‌های تجارت نفتی با ایران را هدف قرار داده‌اند.

آخرین دور از مذاکرات ایران و ۵+۱ به ترتیب در استانبول، بغداد، مسکو و پس از آن، در سطح فنی و کار‌شناسی در استانبول، برگزار شد و نتیجه خاصی در بر نداشت.

تهران در مقابل همواره بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود تأکید کرده است و غنی‌سازی برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را حق خود می‌داند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا هم روز پنجشنبه در دیدار از کامبوج، از کشورهای آسیای جنوب شرقی خواست تا به منظور پایان یافتن بن‌بست دیپلماتیک مذاکرات هسته‌ای با ایران، کمک کنند تا فشار‌ها بر تهران ادامه پیدا کند.

وزیر خارجه آمریکا در جریان «نشست آ سه آن» درباره تسلیحات هسته‌ای که در پنوم پن، پایتخت کامبوج برگزار شد، «اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی» را در تلاش‌های بین‌المللی برای «بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای» شریک دانست.

اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی متشکل از کامبوج، ویتنام، تایلند، سنگاپور، فیلیپین، میانمار، مالزی، اندونزی، برونئی و لائوس است.
XS
SM
MD
LG