لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۷

کوکاکولا، نوشيدنی ۱۲۵ ساله


کوکا کولا، نوشيدنی که به تازگی ۱۲۵ ساله شده، ابتدا در يک داروخانه و به شکل يک نوشيدنی مشابه شراب، تهيه شد. کسی که آن را اختراع کرد، می خواست به نوعی يک شراب سبک و شيرين تهيه کند که اسباب آرامش را فراهم کند و نوعی گوارايی هم با خود داشته باشد.

اين نوشيدنی سبک و بدون الکل، امروز در سوپرمارکت ها، فروشگاه ها و تقريبا همه جا يافت می شود و محصولات آن در بيش از ۲۰۰ کشور جهان معرفی شده و قابل دسترسی است. اين نوشيدنی پرطرفدار، حتی مارک و محصولات تقلبی آن هم سودآور است و خيلی ها با جعل ساخت و يا نشان آن، مشتری جذب می کنند.

اولين ثبت محصول کوکاکولا، در زمينه داروسازی بوده است. در ۲۷ مارس ۱۹۴۴ و در آمريکا، «جان پمبرتون» اين نوشيدنی را ثبت تجاری کرد. پس از آن توسط يک بازرگان و سرمايه گذار به نام «آسا گريگز کندلر»، اين محصول جهانی شده و قرن بيستم را مورد تسخير خود قرار داد. ولی پيشينه ساخت آن به قبل تر از اين زمان بازمی گردد.

کوکاکولا از يک نوشيدنی به سرعت به يک فرهنگ تبديل شد و جای خود را به سرعت باز کرد و به يکی از نهادهای نظام سرمايه داری و فرهنگ مصرفی تبديل شد. هنوز شمار زيادی از مصرف کنندگان هستند که آب آشاميدنی را کنار گذاشته و به جای آن کوکاکولا می خورند.

کمپانی کوکاکولا، به شرکت های بسته بندی در قوطی، بطری شيشه ای و پلاستيکی قرارداد می بندد و آن ها محصول را در بسته بندی ساخت خود عرضه می کنند. در واقع کوکاکولا محصول اصلی با فرم ترکيب و بسته بندی را در اختيار شرکت بسته بندی می گذارد و به اين شکل با آن ها وارد همکاری می شود.

کوکاکولا با نام اختصاری «کوک» هم شناخته شده و در انواع مختلفی چون کوکاکولای رژيمی، کوکاکولای بدون کافئين، کوکاکولا با مزه گيلاس و کوکاکولای وانيلی عرضه می شود.

اين نوشيدنی که در فهرست غذاهای سالم جايی ندارد، از سوی برخی از کارشناسان تغذيه حتی با عنوان «زهر شيرين» از آن ياد می شود. شرکت کوکاکولا تحت فشار زيادی است تا يکی از مواد به کار رفته در ساختن اين نوشيدنی را تغيير دهد. ماده ای به نام «ای ۲۱۱» يا سديم بنزوات که از افزودنی های کوکاکولای رژيمی است و مرتبط با نوعی نارسايی ژنتيکی است که باعث بيش فعالی در کودکان می شود. شرکت کوکاکولا گفته به زودی و به محض اين که جايگزين مناسبی برای اين ماده پيدا کند، آن را تغيير داده و از ديگر محصولات خود مانند «اسپرايت» هم خارج می کند.

روزنامه دیلی میل در ماه مه سال ۲۰۰۸ اعلام کرد کوکاکولا به زودی سدیم بنزوات را از چرخه خارج خواهد کرد، هرچند هیچ تاریخ دقیقی برای آن اعلام نکرده و هنوز هم درباره آن موضعی نگرفته است.

اولين نمونه کوکاکولا در شرکت مواد شيميايی توليد شد. در سال ۱۸۸۶ و هنگام ممنوعيت الکل در آمريکا، پمبرتون تلاش کرد نوعی جايگزين برای شراب توليد کند که هم برای مردم نشاط آور باشد هم اين که الکل در آن نباشد. ابتدا کوکاکولا در بطری های شيشه ای کوچک به همراه يک بطری سودا و آب گازدار فروخته می شد.

نمونه های اوليه کوکاکولا، با اين شعار که باعث رفع سردرد، بی قراری و اختلال عصبی می شود، به بازار رفت. در سال ۱۸۸۸ سه محصول متفاوت از کوکاکولا در بازار عرضه شده بود. آسا گريگز کندلر در ۱۸۸۸ کارخانه مواد شيميايی پمبرتون را خريد و صاحب آن شد ولی پمبرتون که به مورفين معتاد شده بود، امتياز ثبت خود را به چهار نفر ديگر هم فروخت و در همين حال، نوعی از کوکاکولای الکلی را هم در يکی از شرکت ها خودش شروع به توليد کرد. با اين حال کندلر به نوعی توانست انحصار توليد را به دست آورد.

در سال ۱۸۹۲ کندلر شرکت کوکاکولا را هم صاحب شد و در پنجاهمين سالگرد توليد اين محصول، کوکاکولا ديگر به يک نماد آمريکايی تبديل شده بود. در سال ۱۹۳۵ توسط توبياس گفن، خاخام يهودی هم کوکاکولا را جزو نوشيدنی های مشروع و مجاز اعلام کرد و ديگر مخاطبان آن بيشتر هم شد.

اولين باری که کوکاکولا به شکل يک بطری کامل و بدون آب گاز دارد فروخته شد، در ۱۲ مارس ۱۸۹۴ بود. نخستين تبليغ های نقاشی کوکاکولا در سال ۱۹۵۵ ديده شد.

حدود ۱۳۵ هزار برای اين شرکت در سراسر جهان کار می کنند. ارزش سهام کوکاکولا در بورس نيويورک حدود ۱۵۰ ميليارد دلار است.

کوکاکولا ششمين مارک (برند) پر ارزش جهان را داراست. اپل، گوگل، ای بی ام، مايکروسافت و مک دونالد به ترتيب با ارزش ترين مارک های جهان هستند.

کوکاکولا تاثیر قابل توجهی بر فرهنگ جامعه نیز داشته است. در سال 1931، بابا نوئل برای نخستین بار با لباس قرمز رنگ در تبلیغات کوکاکولا و در مجلات منتشر شد. بین سال های 1931 تا 1964، بابا نوئل کوکاکولا به دست، با کودکان بازی می کرد و یا نامه ای می خواند.

به نوشته خبر آن لاین، کارخانه خوشگوار مشهد از سال ۱۳۳۶ کوکاکولا و فانتا را در استان خراسان توليد می کرد.

کانادادرای در گذشته به نوشابه زرد مشهور بود و کوکاکولا به مشکی است.

مجله امريکايی معروف فورچن، حدود چهار سال، جلد خود را به جنگ کوکاکولا و پپسی کولا در ايران اختصاص داده است.

به نوشته فورچن، کوکاکولا و پپسی کولا، ۵۰ درصد از بازار يک ميليارد دلاری نوشابه در ايران را در اختيار دارند و ۵۰ درصد ديگر بازار در دست شرکت زمزم بنياد مستضعفان است.
XS
SM
MD
LG