لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۴

وزارت اقتصاد تعیین قيمت ۷۰۰ تومان برای هر ليتر بنزين را رد کرد


شمس الدين حسينی، وزير اقتصاد دولت جمهوری اسلامی
شمس الدين حسينی، وزير اقتصاد دولت جمهوری اسلامی
وزارت اقتصاد و دارايی جمهوری اسلامی ايران روز چهارشنبه گزارش هايی که گفته بود در صورت پرداخت مستقيم یارانه‌ها، قيمت بنزين به ليتری هفتصد تومان می رسد را رد کرد.

برخی رسانه های داخلی از جمله روزنامه کيهان، در مطلبی و به نقل از شمس الدين حسينی، وزير اقتصاد دولت جمهوری اسلامی گفته بودند در صورتی که یارانه بنزين قطع شود، بنزين با قيمت ليتری هفت هزار ريال، هفتصد تومان، ارائه خواهد شد.

روابط عمومی وزارت اقتصاد اعلام کرده که از گفته های آقای حسينی برداشت نادرست شده و خبر قيمت بنزين، صحت ندارد.

شمس‌الدين حسينی در گفت وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا گفت: «اين امر ناشی از برداشت ناصحيح رسانه‌ها بوده است. قيمت حامل‌های انرژی در آستانه اصلاح قيمت‌ها از سوی رييس ‌جمهور اعلام خواهد شد.»

گفته‌های اصلی

گزارش ها حاکی است که آقای حسينی در سفر استانی هيات دولت در تنکابن گفته بود: «در حال حاضر قيمت تمام‌ شده بنزين در کشور معادل هر ليتر ۷۰۰ تومان است و در حال حاضر هم که بنزين آزاد معادل ۴۰۰ تومان عرضه می شود، دولت به آن يارانه پرداخت می کند.»

وزير اقتصاد گفته بود: «در کشورهايی مثل ترکيه علاوه بر اين که بنزين با قيمت تمام‌شده عرضه می شود، علاوه بر آن، ماليات هم به آن تعلق می گيرد و به مبلغ تمام شده اضافه می شود.»

گويا برخی رسانه ها با اتکا به اين گفته های آقای حسينی، اعلام کرده بودند که قيمت تمام شده بنزين پس از قطع یارانه‌ها معادل هفتصد تومان در هر ليتر خواهد بود.

سه سال پيش و در اجرای طرح سهميه بندی مصرف بنزين، مصوب شد که هر خودرو در هرماه ۶۰ ليتر بنزين سوبسيدی به قيمت ليتری يک هزار ريال، يکصد تومان دريافت کند و در صورت نياز فراتر از سهميه، با قيمت «شبه سوبسيدی» ليتری چهار هزار ريال، ۴۰۰ تومان می تواند خريداری کند.

در آن زمان (سه سال پيش و در تيرماه) اعلام اين طرح واکنش های گسترده ای در پی داشت و در تهران و ديگر شهرهای بزرگ ايران، اعتراض های گسترده ای صورت گرفت.

ايران توانايی توليد تمامی بنزين مصرفی خود را ندارد و حدود ۴۰ درصد از بنزين صادراتی خود را از خارج وارد می کند. در يک سال گذشته و در ادامه تحريم های آمريکا برای توقف برنامه اتمی جمهوری اسلامی، شماری از شرکت های بزرگ نفتی جهان، فروش بنزين به ايران را متوقف کرده اند.
XS
SM
MD
LG