لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

«عراق در رابطه خود با منتقدان اعدام صدام بازنگری می کند»


نخست وزیر عراق به منتقدان اعدام صدام هشدار داد.
نخست وزیر عراق به منتقدان اعدام صدام هشدار داد.

نوری المالکی، نخست وزير عراق به کشورهايی که اعدام صدام حسين را مورد انتقاد قرار داده اند هشدار داد که روابط کشور خود با آن ها را مورد بازنگری قرار می دهد.


اين در حالی است که اعدام صدام حسين، و به ويژه نحوه حلق آويز کردن وی، انتقاداتی را از سوی برخی کشورها از جمله اتحاديه اروپا به دنبال داشته و حتی حسنی مبارک آن را مورد نقد جدی قرار داد. برخی از مقامات کشور های دیگر مانند معمرقذافی، رهبر لیبی ، سه روزعزای عمومی اعلام کردند.


به گزارش رويترز ، نوری المالکی گفته اعدام صدام حسين يک مساله داخلی و مربوط به عراق است.


آقای مالکی در نخستين واکنش خود به اعدام صدام حسين گفت: « ممکن است بغداد وادار به بازنگری در رابطه خود با هر کشوری شود که خواسته مردم عراق را محترم نشمارد ».


نخست وزير عراق گفت: « اعدام صدام حسين مساله داخلی است که تنها به مردم اين کشور مربوط می شود و اين انتقادها، احساسات خانواده های قربانيان را جريحه دار می کند ».


اعدام صدام حسين در تاريخ ۳۰ دسامبر، نهم دی ماه، واکنش منفی رهبران برخی از کشورها را به دنبال داشت. به گفته منتقد ا ن، اعدام صدام حسين بيش از آن که بر اساس روند حقوقی استوار باشد، حاکی از انتقام گيری فرقه ای بود.


اين اظهار نظرها و انتقادها زمانی شدت گرفت که به طور مخفيانه فيلمی از مراسم اعدام صدام بر روی اینترنت قرار گرفت و بیشتر عراقی ها روی موبایل های خود این فیلم را داشتند. در اين فيلم، يکی از گاردهای حاضر در محل که گمان می رود شيعه باشد، با فرياد زدن نام « مقتدی »که اشاره به مقتدی صدر، روحانی جوان و تندروی شیعه است، به تحقير ر ییس جمهور سرنگون شده عراق در آخرين لحظات زندگيش می پردازد.


نخست وزير عراق در واکنش به انتقادها تصریح کرده حکم اعدام صدام تصميمی سياسی نبوده و در جريان حقوقی دادگاه مجرم و به اعدام محکوم شده است

يکی از شديدترين انتقادهای جهانی به اعدام صدام حسين از سوی حسنی مبارک رئيس جمهوری مصر صورت گرفت. آقای مبارک گفت اين اعدام، به صدام وجهه يک « شهيد »داد ه است.


خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد ، فرانک والتر اشتاين ماير، وزير خارجه آلمان ، هم با تاکيد بر موضعی مشابه گفته « اعدام صدام حسين، خطر تبديل شدن او به شهيد را افزايش داده است ».


نوری المالکی ، نخست وزير عراق ، در واکنش به این انتقادها تصریح کرده حکم اعدام صدام تصميمی سياسی نبوده و در جريان حقوقی دادگاه مجرم و به اعدام محکوم شده است . وی اضافه کرد عراق همچنان با تاکید بر قانون به مجازات مجرمان ادامه خواهد داد.


این در حالی است که دو تن از دیگر مقامات ارشد حکومت سرنگون شده و بعثی صدام حسين، هم اکنون در نوبت اعدام قرار دارند.


XS
SM
MD
LG