لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

هشدار دولت انتقالی ليبی به کشورهای جهان: به معمر قذافی پناه ندهيد


صحنه ای از بازی معمر قذافی با نوه اش که در میان متعلقات او پیدا شده است
صحنه ای از بازی معمر قذافی با نوه اش که در میان متعلقات او پیدا شده است
دولت انتقالی ليبی روز چهارشنبه نماينده ای به نيجر فرستاد و در پيامی به کشورهای همسايه و ديگر کشورهای جهان هشدار داد به هيچ وجه پذيرای معمر قذافی و افراد نزديک به او نباشند ونگذارند معمر قذافی از چنگال عدالت فرار کند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، «فتحی باجا» رييس شاخه سياسی تشکيلات انتقالی ليبی در بنغازی گفت: «ما از فقط از کشورهای همسايه که از همه کشورهای جهان می خواهيم به معمر قذافی و هيات همراه او پناه ندهند. اين افراد متهم هستند و دارند از قانون فرار می کنند و بايد در دادگاه محاکمه شوند.»

دولت نيجر روز چهارشنبه اعلام کرد گروهی ۱۳ نفره از مقامات سابق دولت ليبی به اين کشور رفته اند اما معمر قذافی در ميان آن ها نيست. دولت نيجر همچنين گفته که «برپايه اصول بشردوستانه» آن ها را پذيرفته است.

نيجر همچنين تاييد کرد در حال حاضر مشغول رايزنی و گفت وگو با تشکيلات انتقالی در ليبی است.

گزارش هايی روز چهارشنبه در ليبی منتشر شد که به احتمال زياد معمر قذافی در مرز جنوبی پناه گرفته و منتظر فرصتی است که نيجر و يا الجزاير فرار کند. آقای باجا گفت: «قذافی مترصد فرصتی برای فرار است.»

مکان اختفای معمر قذافی هنوز نامشخص و نامعلوم است. برخی می گويند او در صحرای جنوبی ليبی مخفی شده و برخی ديگر می گويند هنوز به همراه دو پسر خود در بن وليد پنهان شده است.

وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون هم روز چهارشنبه اعلام کرد هرچند مکان اختفای قذافی هنوز مشخص نيست، ولی واشينگتن با دولت های نيجر، مالی، موريتانی، چاد و بورکينافاسو تماس گرفته و به آن ها گفته که نه تنها تمامی دارايی ها و اموال قذافی را مسدود کنند، که به هيچ وجه پناهی به او ندهند.

وزارت خارجه آمريکا از اين دولت ها خواسته معمر قذافی يا هريک از نزديکان او را دستگير کرده و دارايی هايی که با خود دارند را توقيف کنند چرا که آن دارايی را از ليبی به سرقت برده اند.

معمر قذافی و پسرش سيف الاسلام، از سوی دادگاه کيفری بين المللی به اتهام جنايت عليه بشريت تحت تعقيب قضايی هستند و هر کشوری که آن ها را پيدا کند، بايد برای تعقيب قضايی آن ها را تحويل دادگاه کيفری بين المللی در لاهه دهد.

«جين کرتز» سفير آمريکا در ليبی روز چهارشنبه گفت: «معمر قذافی هنوز برای ليبی يک تهديد است و تا وقتی که به حال خودش رها شده، برای دولت مردمی و نوپای ليبی، دردسر و خطر محسوب می شود.»

سفير آمريکا به خبرنگاران گفت: «هرچند نيروهای ناتو به دستگاه های پيشرفته مجهز هستند ولی الان ماموريت نيروهای ناتو پيدا کردن معمر قذافی نيست و اين مردم و تشکيلات انتقالی ليبی هستند که بايد او را پيدا کنند.»

در ميان متعلقات معمر قذافی که در ليبی پيدا شده، فيلمی وجود دارد که بازی معمر قذافی با نوه خردسالش را نشان می دهد. به گزارش رويترز، قذافی چندين بار به شکلی که وضعيت نامتوازن روانی او را نشان می دهد، در اين فيلم که توسط پسرش سعدی گرفته شده، از نوه اش می پرسد که آيا او را دوست دارد يا نه.

يکی از مقامات دولت انتقالی ليبی که مسئول مذاکره با قبايل بنی وليد هستند، می گويد، سيف الاسلام قذافی و معتصم قذافی هردو در آن جا مخفی شده اند. از اين که معمر قذافی ۶۹ ساله هم آن جا باشد، خبری قطعی در دست نيست.

«عبدالله کنشيل» از مقامات ارشد تشکيلات انتقالی ليبی می گويد يکی از دلايلی که بن وليد مقاومت در پيش گرفته، می تواند همين حضور معمر قذافی و دو پسرش در آن جا باشد.
XS
SM
MD
LG