لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۱

برگزاری یادبود قربانیان بمبگذاری های مادرید


یکی از قطارهای منفجر شده در زمان حمله تروریستی به مادرید که سه سال پیش انجام شد.
یکی از قطارهای منفجر شده در زمان حمله تروریستی به مادرید که سه سال پیش انجام شد.

پایتخت اسپانیا روز یکشنبه، یادبود قربانیان حوادث بمب گذاری قطار و حمله تروریستی مادرید که سه سال پیش اتفاق افتاد را برگزار کرد.


به گزارش آسوشیتد پرس، در این مراسم، خوان کارلوس، پادشاه اسپانیا، سوفیا، ملکه و مقامات ارشد دولت اسپانیا حاضر شدند تا از بنای یادبودی که به همین منظور ساخته شده، پرده برداری کنند.


روز یازدهم مارس ۲۰۰۴ ، ۲۱ اسفند ۱۳۸۲ ، حدود ۱۰ نفر بمب هایی را که در کوله پشتی جاسازی شده بود را در قطار منفجر کردند که با کشته شدن ۱۹۱ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۸۰۰ نفر همراه بود.


بنای یادبود قربانیان این حادثه، ۱۱ متر ارتفاع دارد و از جنس شیشه است و در درون آن، تمام پیام های تسلیتی که برای قربانیان این حادثه در محل انفجار از سوی مردم نوشته شده، به چشم می خورد.


بنای یادبود قربانیان این حادثه، ۱۱ متر ارتفاع دارد و از جنس شیشه است و در درون آن، تمام پیام های تسلیتی که برای قربانیان این حادثه در محل انفجار از سوی مردم نوشته شده، به چشم می خورد

در سالگرد انفجارهای مادرید که در سال های اول و دوم برگزار شده بود، مراسم همواره کوتاه برگزار می شد و فقط در حد چند دقیقه سکوت بود و حتی در آن سخنرانی نمی شد.


روزنامه های اسپانیا، عکس های روز حادثه را بار دیگر منتشر کردند که نشان می داد واگن های سفید و قرمز بر اثر انفجار شدید، متلاشی شده است.


هنوز برخی از مصدومان این حادثه در بیمارستان بستری هستند و نتوانسته اند بهبودی کامل پیدا کنند.


در حال حاضر ۲۹ نفر به اتهام دست داشتن در بمبگذاری های مادرید در دادگاه اسپانیا محاکمه می شوند.


یک گروه شبه نظامی اسلامگرای افراطی، مسوولیت این حادثه را به عهده گرفت و اعلام کرد به نمایندگی از القاعده و برای انتقام گرفتن از کشور اسپانیا دست به این کار زده است که ۱۳۰۰ نیروی نظامی خود را راهی افغانستان و عراق کرده است.


دولت وقت اسپانیا که در اختیار محافظه کاران بود، جدایی طلبان باسک را مسوول این حمله معرفی کرد و حتی پس از این که مدارک دخالت گروه شبه نظامی اسلامگرایان در این حادثه به دست آمد، هنوز اصرار داشت که این حمله با همکاری جدایی طلبان باسکی انجام شده است.


مقامات دادگستری اسپانیا اعلام کرده اند مدرکی که نشان دهد گروه اسلامگرایان به دستور اسامه بن لادن این حملات را انجام داده، در دست نیست و حتی بن لادن از این گروه حمایت مالی هم نکرده است و به نظر می رسد آنها با الهام گرفتن از حمله های یازدهم سپتامبر دست به این حمله زده باشند.


خوزه لوییس ساپاترو، نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا.

سه روز پس از حمله های تروریستی مادرید، انتخابات برگزار شد و محافظه کاران اسپانیا شکست خوردند و دولت سوسیالیست خوزه لوییس ساپاترو، قدرت را در دست گرفت.


آقای ساپاترو، به محض در دست گرفتن دولت، تمامی نیروهای اسپانیایی را از عراق خارج کرد.


حزب محافظه کاران اسپانیا، رقیب خود، حزب سوسیالیست را متهم کرده که در زمان پس از انفجارها و با نادیده گرفتن جدایی طلبان باسک، قدرت را در دست گرفته و از این رو دولت مشروعی نیست.


سوسیالیست ها هم اعلام می کنند که محافظه کاران اسپانیایی با حمایت خود از جنگ عراق، کشور خود را به هدف تروریست ها تبدیل کرده اند.


XS
SM
MD
LG