لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۴

رویال داچ شل: خرید نفت از ایران را تا چند هفته دیگر متوقف می‌کنیم


شرکت بریتانیایی – هلندی رویال داچ شل روز پنجشنبه اعلام کرد پیش از موعد مقرر و اعلام شده قبلی از سوی اتحادیه اروپا برای توقف خرید نفت از ایران، هرگونه خرید نفت از ایران را تا چند هفته آینده، متوقف خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، راس ویتام، سخنگوی رویال داچ شل در آمستردام با تایید این خبر گفت که پیتر وزر مدیرعامل این شرکت روز چهارشنبه در هیوستون این تصمیم را گرفته و آن را اعلام کرده است.

برآوردها حاکی از آن است که شرکت رویال داچ شل روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرد و آن را به ژاپن و اروپا منتقل می‌کند. سخنگوی شرکت شل حاضر به تایید این آمار نشده است.

شرکت شل پیشتر هم گفته بود با تحریم‌های اعمال شده علیه ایران همکاری می‌کند اما هیچ وقت زمان مشخصی برای آن اعلام نکرده بود. این شرکت هیچ پروژه فعالی در داخل خاک ایران ندارد.

پیشتر گزارش شده بود که ژاپن در کنار هند و چین در نظر دارد تا «دستکم ۱۰ درصد» از واردات نفت خود از ایران بکاهد. این خبر در حالی منتشر شده بود که از سال ۲۰۰۷ تاکنون و فارغ از مسئله تحریم‌ها، ژاپن به طور میانگین سالانه حدود ۱۰ درصد از میزان واردات نفتی خود از ایران کاسته است.

چین، هند و ژاپن به ترتیب بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران هستند و در مجموع حدود ۴۵ درصد از نفت ایران را وارد می‌کنند. ژاپن در سال ۲۰۱۱ تقریبا ۹ درصد از نیاز نفتی خود را از ایران خریداری کرد و روزانه بیش از ۳۱۳ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است.

اتحادیه اروپا سوم بهمن‌ماه تصمیم به تحریم نفت ایران گرفت. تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا از ۱۱ تیرماه اجرایی می‌شوند و در این دوره زمانی قراردادهای پیشین اروپا با ایران همچنان از سوی اروپا معتبر خواهد بود.

با این ‌حال جمهوری اسلامی روز سوم اسفندماه اعلام کرد که در واکنش به تحریم‌های جدید نفتی اروپا، صادرات نفت به هلند، ‌ اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، یونان و پرتغال را قطع می‌کند.

تحریم‌های نفتی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران، اقدامات تنبیهی و یکجانبه‌ای است که این کشور‌ها علیه ایران و در راستای فشار بر برنامه اتمی به کار گرفته‌اند.
XS
SM
MD
LG