لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

شورای امنیت در بیانیه‌ای سرکوب‌های خشونت‌آمیز در سوریه را محکوم کرد


شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه ای خشونت های به کار رفته علیه شهروندان سوریه را محکوم کرد و از مقامات دمشق خواست سرکوب شهروندان غیرنظامی را متوقف کنند.

به گزارش رویترز، شورای امنیت در این بیانیه که روز چهارشنبه صادر شد، آورده است که این شورا «نگران وضعیت شهروندان سوریه و عمیقاً نگران کشتار مردم است.» شورای امنیت همچنین خواستار آن شده که تمامی خشونت‌ها متوقف شود و دو طرف از هرگونه ابراز خشونت دوری کنند.

آن طور که شبکه جهانی بی بی سی گزارش کرده بود، کشورهای اروپایی خواستار قطعنامه‌ای برای محکومیت دمشق بودند، ولی به دلیل عدم همراهی روسیه نتوانستند به آن برسند.

روسیه تنها حاضر به صدور بیانیه‌ای در زمینه خشونت‌ها در سوریه بود و اعلام کرده بود که با هیچ گونه قطعنامه‌ای همراهی نخواهد کرد.

با این حال دیپلمات‌های غربی، از شکسته شدن سکوت شورای امنیت در مورد سوریه استقبال و آن را اقدامی روبه جلو ارزیابی کرده‌اند.

بیانیه شورای امنیت در محکومیت خشونت‌ها در سوریه از حمایت ۱۴ عضو این شورا برخوردار بود و تنها لبنان به آن رأی ممتنع داد.

لبنان، کشور همسایه سوریه که در طول چند ماه اخیر در مورد اعتراض‌های گسترده مردمی و سرکوب خشونت‌بار شهروندان سوریه، موضع سکوت اختیار کرده است، با استناد به یک ماده حقوقی سازمان ملل، از امضای آن سر باز زد.

در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل، «سرکوب گسترده مردم و به‌کارگیری خشونت علیه شهروندان سوریه» محکوم شده و همچنین از دمشق خواسته شده «به مسئولیت‌های بین‌المللی خود احترام گذشته و روند به کارگیری خشونت علیه مردم سوریه را متوقف کند.»

این بیانیه از تمامی طرف‌های درگیر خواسته که از خشونت پرهیز کنند و «اقدامات مقابله به مثل، از جمله حمله به ساختمان‌های دولتی» را متوقف کنند. موضوعی که به نوشته رویترز، برای راضی کردن کشورهایی چون روسیه که خواهان حفظ تعادل در لحن بیانیه شورای امنیت بودند، در آن گنجانده شده است.

بر اساس گزارش رویترز، در پنج ماهی که اعتراض‌های مردمی و خشونت‌های دولتی علیه شهروندان سوریه ادامه دارد، چین و روسیه و چند کشور غیرمتعهد با هرگونه صدور قطعنامه در محکومیت دمشق، مخالفت کرده‌اند.

در یک هفته گذشته شورای امنیت محل گفت‌وگوهای جدی در مورد خشونت‌های سوریه بود، و به ویژه پس از کشته شدن ۸۰ تن در سوریه در جریان اعتراض‌های هفته پیش در حماه، اتحادیه اروپا موضع متحدی در مورد صدور قطعنامه‌ای در این ارتباط اختیار کرده بود.

با این حال روسیه استدلال می‌کرد که حاضر نیست قطعنامه دیگری تصویب شود که به راه حلی چون لیبی منجر شود و راه را برای حمله نظامی به سوریه هموار کند.

روسیه علاوه بر این آفریقای جنوبی، هند و برزیل را هم با خود همراه کرده بود، اما به گفته دیپلمات‌های غربی، کشتار خونین در حماه در تغییر موضع این کشورها علیه دمشق، مؤثر بوده است.

بیانیه شورای امنیت هیچ‌گونه اقدامات بازدارنده و یا تنبیهی در خود ندارد؛ این در حالی است فعالان حقوق بشر خواهان اقدام شورای امنیت برای محاکمه بشار اسد در دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه هستند.

فعالان حقوق بشر می‌گویند از اواسط ماه مارس که اعتراض‌ها علیه حکومت بشار اسد در سوریه آغاز شده بیش از دو هزار نفر کشته شده‌اند و یکی از مقام‌های ارشد سازمان ملل در نشست روز دوشنبه این هفته، شمار ناپدیدشدگان در سوریه طی این مدت را سه هزار تن و شمار بازداشت‌شدگان را ۱۲ هزار نفر ذکر کرد.
XS
SM
MD
LG