لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

واکنش آمریکا به بریکس: در مورد ایران، هنوز زمان برای راه حل ديپلماتيک وجود دارد


مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه و در واکنش به بیانیه پایانی پنج کشور اقتصادی نوظهور موسوم به بریکس گفت: «خوب است که دیگر کشورها بخواهند در مورد مسائل بین المللی نقش مهم تر و جدی تری ایفا کنند و همراهی آن ها نتایج بهتری هم خواهد داشت.» وی گفت: «آمریکا در مورد مسئله ایران تاکید کرده که فعلا روی گفت وگو متمرکز است.»

پنج قدرت اقتصادی نوظهور موسوم به گروه بریکس روز پنج‌شنبه در پایان اجلاس یک‌روزه خود در بیانیه‌ای مشترک با تاکید بر «گفت‌وگو» به عنوان تنها راه حل بحران در ایران و سوریه نسبت به هر گونه اقدام نظامی علیه این دو کشور هشدار دادند.

این گروه که متشکل از پنج کشور روسیه، چین، برزیل، هند و آفریقای جنوبی است، در پیش‌نویس قطعنامه پایانی خود بر راه حل دیپلماتیک برای رفع بحران اتمی جمهوری اسلامی تاکید کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده صریحا گفته که هیچ اقدامی را از دستور کار خارج نمی کند، اما اکنون هنوز زمان برای راه حل دیپلماتیک وجود دارد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هرچند آمریکا با هرپنج کشور عضو این گروه رابطه دارد، ولی در مورد سیاست خارجی و در مورد ایران، هنوز نتوانسته همگرایی مورد نیاز را پیدا کند. آمریکا در ماه های اخیر از هند خواسته وابستگی خود به نفت ایران را کاهش دهد.

مارک تونر گفت: «بررسی ما از بیانیه پایانی این پنج کشور مثبت است و به نظر ما اگر این کشورها در دیپلماسی بین المللی و جهانی نقش جدی تری ایفا کنند، نتایج بهتری هم حاصل خواهد شد.» وی همچین از تلاش های این پنج کشور در حل مسائل جهانی و مشکلات افغانستان، تقدیر کرد.

این پنج قدرت اقتصادی نوظهور در چهارمین اجلاس سران خود که روز پنج‌شنبه به کارش پایان داد همچنین حق جمهوری اسلامی ایران را برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی به رسمیت شناخته و بر آن تاکید کردند.

مانموهان سینگ، نخست وزیر هند و میزبان این اجلاس که در دهلی نو برگزار شد، در بیانیه پایانی این اجلاس گفت: «توافق کردیم که راه حل پایدار برای بحران ایران و سوریه تنها از راه دیالوگ و گفت‌وگو دست‌یافتنی است.»

کشورهای عضو گروه بریکس، جز روسیه، همگی از بزرگ‌ترین مشتریان نفت خام ایران هستند و به همین دلیل با تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده علیه ایران همواره مخالفت کرده یا در برابر عملی کردن آنها مقاومت کرده‌اند.

این پنج قدرت اقتصادی همچنین علیه هر گونه اقدام نظامی غرب یا اسرائیل برای پایان دادن به بحران در سوریه و ایران و «عواقب فاجعه‌بار» این حمله هشدار دادند.

اسرائیل در هفته های اخیر خواستار پیشگیری از گسترش برنامه هسته ای ایران شده و گفته اگر لازم باشد، به تنهایی دست به اقدام نظامی علیه ایران خواهد زد.
XS
SM
MD
LG