لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۵

بیانیه‌ای برای جلوگیری از تقلب در انتخابات


بيش از ۵۰ تن از فعالان سياسی - مدنی و همچنين روزنامه‌نگار با انتشار بيانيه‌ای از مردم ايران درخواست کردند تا در انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد شرکت کنند.

امضاکنندگان بيانيه نوشته‌اند: «اينک گاه آن فرا رسيده است که گامی فرا پيش نهيم و فلک را سقف بشکافيم و موجی در اندازيم» و از مردم خواستند تا با شرکت در انتخابات نگذارند که «آرای سازماندهی شده تندروها در دور اول انتخابات، نصف به علاوه يک رأی‌ها را از آن خود کند.»

آنان همچنين از مردم ايران خواستند تا با رأی دادن به يکی از نامزدهای اصلاح‌طلب؛ مهدی کروبی يا ميرحسين موسوی، در جهت آنچه که تغيير فضای موجود، ايجاد آمادگی برای توسعه و رسيدن به ايرانی پيشرفته، آزاد و آباد خوانده‌اند، گام بردارند.

از جمله امضاکنندگان بيانيه، ابراهيم يزدی، طاهر احمدزاده، حبيب‌الله پيمان، احمد زيدآبادی، عزت‌الله سحابی، ماشاءالله شمس‌الواعظين، کيوان صميمی بهبهانی و اعظم طالقانی هستند.

کيوان صميمی بهبهانی، مدير مسئول ماهنامه توقيف شده «نامه» و تحليلگر سياسی در تهران، در مورد بيانيه به «راديو فردا» گفت: «وقتی که آرای گسترده مردم بيايد و کنشگران سياسی، بخصوص امثال ما که قبلاً تحريمی بوديم، مردم و افراد را تشويق کنيم که بيايند و به هرکدام از اين دو نفر که می‌خواهند، رأی بدهند، اين پادزهری برای رفع تقلب و کم اثرکردن آن رأی‌های سازماندهی شده خواهد بود.»

ماشاءالله شمس‌الواعظين، روزنامه‌نگار و تحليلگر سياسی در تهران، نيز با اشاره به نظام مهندسی انتخابات که به گفته او، اخيراً از سوی برخی اصولگرايان هوادار احمدی‌نژاد مطرح شده است، به راديو فردا گفت: «چنين تعبيری، نخست، در محافل وزارت کشور به شکل ديگری با عنوان مهندسی انتخابات، که واژه جديدی است، در ادبيات سياسی و ادبيات انتخابات دموکراتيک مطرح شد و اين خيلی نگران‌کننده بود.»

وی افزود: «نظام مهندسی انتخابات، يعنی مشارکت حداقلی تضمين شده برای گروهی از نيروهای سياسی است. اين نيروهای سياسی در شرايط فعلی، طرفداران احمدی‌نژاد در نهاد نظامی، يعنی سپاه پاسداران و بسيج است.»

در روزهای اخير، بسياری از طرفداران مهدی کروبی و ميرحسين موسوی، دو نامزد اصلاح‌طلب رياست جمهوری، با نگرانی از احتمال دخالت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نيروی مقاومت بسيج، به آنچه دستکاری در آرای انتخابات به منظور پيروزی محمود احمدی‌نژاد در دور نخست انتخابات ناميده‌اند اعتراض کرده و خواستار تشکيل کميته صيانت از آرا شده‌اند؛ خواسته‌ای که با مخالفت شديد دولت محمود احمدی‌نژاد و برخی اصولگرايان مواجه شده است.

دولت و اين دسته از اصولگرايان در توجيه مخالفت خود می‌گويند که سازوکارهای موجود در انتخابات مانع از خدشه‌دار شدن نتايج انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد خواهد شد. اين در حالی است که منتقدان، به انتخابات رياست جمهوری سال ۸۴ اشاره می‌کنند که نتايج آن اعتراض مهدی کروبی، يکی از نامزدهای آن دوره و اکبر هاشمی رفسنجانی، رقيب محمود احمدی‌نژاد در دور دوم انتخابات را به دنبال داشت.

ده‌ها فعال سياسی مدنی و روزنامه‌نگار در بيانيه خود شرايط سخت و حساس تاريخی و اوضاع اقتصادی سياسی اجتماعی و فرهنگی نگران کننده ايران را از جمله دلايل خود برای درخواست از مردم جهت شرکت در انتخابات رياست جمهوری ذکر کرده‌اند.

ماشاءالله شمس‌الواعظين گفت: «اين گروه اطلاعيه‌ای منتشر کرد که متضمن پاره‌ای هشدارها به آن دسته از افراد يا طبقه خاموش بود که در انتخابات شرکت نمی‌کنند. در بيانيه هشدار داده شده است کسانی که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، به روی کار آمدن مجدد احمدی‌نژاد کمک می‌کنند. ما نوشتيم که در نتيجه اگر شما وارد صحنه شويد، شانس احمدی‌نژاد کاملاً کاهش پيدا می‌کند و در نتيجه، يکی از نامزدهای اصلاح‌طلب؛ چه آقای موسوی چه آقای کروبی، به رياست جمهوری می‌رسند و اوضاع را اندکی اصلاح خواهند کرد، البته خيلی محدود با يک خواست حداقلی.»

کيوان صميمی بهبهانی به اين پرسش که آيا امضاکنندگان بيانيه احساس کرده اند که ممکن است بخش خاموش مردم که به گفته ماشاءالله شمس الواعظين، شمار آنها حدود ۲۵ ميليون نفر است، در انتخابات شرکت نکنند، پاسخ می‌دهد:« شايد اينگونه باشد، به خصوص با سابقه برگزار نشدن انتخابات آزاد، سالم و عادلانه در ايران، عده زيادی از مردم، حدود ۲۵ ميليون نفر، آنگونه که حاکميت آمار داده است، در انتخابات قبلی شرکت نکردند.»

حمايت کانون صنفی معلمان ایران از موسوی و کروبی

کانون صنفی معلمان ايران، يکی از تشکل‌های بزرگ غيردولتی معلمان، روز جمعه با صدور بيانيه‌ای، حمايت خود را از آقايان موسوی و کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات، اعلام کرد.

به گفته خبرگزاری «ايلنا»، در بخشی از اين بيانيه آمده است: «در آستانه انتخابات رياست جمهوری و پس از گذشت چهار سال از حاکميت دولت نهم، آنچه نصيب فرهنگيان شده، رشد لجام گسيخته تورم و گرانی، گسترش فقر و مهم‌تر از همه تحقق نيافتن وعده‌های فراوانی است که به فرهنگيان داده شده است.»

در چهار سالی که از رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد می‌گذرد، تشکل‌های صنفی معلمان بارها اقدام به صدور بيانيه، تجمع‌های اعتراضی مسالمت‌آميز و اعتصاب کرده‌اند.

اين تشکل‌ها خواستار برخورداری معلمان از زندگی بهتر از طريق افزايش دستمزد هستند. اما در مقابل، اقدامات اعتراضی معلمان با برخوردهای امنيتی و اداری مواجه شده است.

از سويی، جنبش مسلمانان مبارز به دبيرکلی حبيب‌الله پيمان نيز با انتشار بيانيه‌ای، ضمن اعلام شرکت در انتخابات، گفت که از آقای موسوی پشتيبانی می‌کند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG