لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

«همه در آتش تحریم خواهند سوخت»


مهدی کروبی، از رهبران مخالفان دولت، با ابراز نگرانی ازتحریم‌های جدید علیه ایران گفت که بخشی از حاکمیت و سپاه پاسداران به دنبال تحریم هستند.

دبیرکل حزب اعتماد ملی که در جمع خانواده‌های زندانیان سیاسی پس از انتخابات سخن گفت، افزود: «نباید با ندانم‌کاری‌ها و سخنان سخیف، به دیگران بهانه و اجازه دهیم که به راحتی ایران را تحریم کنند».

وی گفت:«بخشی از حاکمیت و سپاه پاسداران به دنبال تحریم هستند، چون در تحریم به سودهای کلان و نجومی دست پیدا می‌کنند و این مردمند که متضرر می‌شوند».

مهدی فتاپور عضو شورای مرکزی اتحاد جمهوریخواهان ایران در آلمان، درباره سخنان مهدی کروبی به رادیو فردا می گوید:

مهدی فتاپور: نکته مهمی که قبلاً هم طرح شده بود و ایشان مورد تاکید قرار دادند، این بود که مسئولیت اصلی تحریم هایی که اعمال می شود، با نیرویی است که امروز در ایران حکومت می کند.

کسانی که در ایران حکومت می کنند، امروز با مطرح کردن اینکه تحریم ها اهمیتی ندارد و اینکه در گذشته از این مشکلات زیاد داشتیم، ابعاد خطری را که جامعه ایران را تهدید می کند، می پوشانند و سعی می کنند بر روی این موضوع سرپوش بگذارند که سیاستی که آنها پیش برده اند، شرایطی به وجود آورده است که در ماه های آتی، دشواری های اقتصادی بسیار جدی در پیش رو خواهد بود.



بر همین اساس، تحریم ها این بار بسیار جدی خواهند بود و به طور قطع، تاثیر آنها، تاثیر درازمدتی خواهد بود و این خطر وجود دارد که این تحریم ها با توجه به سیاست نادرستی که توسط نیروهای حاکم در زمینه اقتصادی به خصوص در این سه چهار سال پیش رفت، منجر به این شود که موقعیت ایران را در عرصه بین المللی و حتی رقابت با سایر کشورهای منطقه در موقعیت بسیار نازل تری قرار دهد.

آقای کروبی همینطور تاکید کرد در شرایطی که تحریم به وجود می آید، باید در انتظار آن بود که جنس ها به صورت قاچاق وارد شود، روال معمول اقتصادی به هم بخورد.

در همین ارتباط، بخشی از نیروها که ارتباط نزدیکی با حاکمیت دارند یا در راس حکومت هستند، یا سپاه که اسکله ها را در اختیار دارد و بخش هایی از کسانی که در کارهای تجاری هستند و مستقیماً با حکومت مرتبط هستند، موفق می شوند از این شرایط استفاده کنند و سودهای کلانی به دست بیاورند، ولی من با این نکته که این بخش ها دلشان می خواهد ایران تحریم شود، و به این دلیل، این سیاست را پیش برده اند، زیاد موافق نیستم، چون تحریم هایی که صورت خواهد گرفت، همه در آن خواهند سوخت.

در ماه های گذشته و همزمان با بحث تشدید تحریم ها علیه ایران، برخی کارشناسان معتقد بودند که این تحریم ها بیشتر بر روی مردم عادی تاثیر خواهد گذاشت که همین حالا هم به خاطر گرانی، تورم و سایر مشکلات اقتصادی مثل بیکاری در رنج هستند. این کارشناسان معتقد بودند که این تحریم ها، بیشتر این اقشار جامعه را تحت تاثیر قرار خواهد داد تا حاکمیت و یا سپاه پاسداران. نظر شما درباره این موضوع چیست؟

به طور قطع، بیشترین فشار تحریم ها بر روی مردم عادی خواهد بود. نیروهایی که در حکومت دست دارند، امکاناتی دارند که اثرات این تحریم را کمتر احساس کنند. ولی مسئله اینجاست که چون تحریم ها به کل اقتصاد لطمه می زند، در مجموع، کل جامعه ایران ضرر می کند.

البته مردم عادی بیشتر ضرر می کنند و در عین حال، آنهایی که در راس حکومت هستند، ممکن است با گرسنگی و مشکلات اقتصادی و دارو و این مسائل مواجه نشوند. در حالی که مردم عادی با همین مشکلات مواجه خواهند شد، از جمله اینکه گرانی ابعاد بسیار سرسام آوری پیدا می کند و همچنین ممکن است قیمت ریال تغییر کند. همه این عوامل به وجود خواهد آمد. ولی مسئله اینجاست که کل اقتصاد جامعه ضرر می کند و همه نیروها، حتی کسانی که سرمایه بیشتری دارند، متضرر می شوند.


آقای کروبی در رابطه با سیاست خارجی ایران که از آن به عنوان بی تدبیری نام برده و نیز عدم برخورداری از عقلانیت سیاسی، ابراز نگرانی کرده که ممکن است در آینده وضعیت بسیار نگران کننده ای در کشور به وجود بیاید و هزینه های گزافی برای کشور فراهم شود. میرحسین موسوی، رهبر دیگر مخالفان، نیز چندی پیش در مقاله ای همین موضوع را مطرح کرده بود.

به نظر شما، ابراز نگرانی آقایان کروبی و موسوی ناشی از چه عواملی می تواند باشد؟

نگرانی آنها، نگرانی کاملا واردی است و ناشی از احساس مسئولیت آنهاست. وضعیت اقتصادی جامعه ایران چنین شده که بعد از بالارفتن پول نفت، به جای اینکه در سیاستی به کار گرفته شود، یعنی ثروت عظیمی که به داخل جامعه سرازیر شده بتواند در خدمت زیرساخت های اجتماعی باشد که بتواند در دوره بعدی جامعه ایران را در موقعیت بهتری قرار دهد، با سیاست نادرست، امکانات رقابتی تولید ایران را کاهش داده و ما همین امروز قبل از اینکه تحریم ها در ابعاد وسیع شرو ع شود، با بیکاری مواجه ایم. با ورشکستگی شرکت های اقتصادی مواجهیم. و در ماه های آینده این امر از طریق تحریم ها تشدید خواهد شد.

آیا به نظر شما، این نگرانی ها می تواند در ارتباط با بحث احتمال برخورد نظامی بین آمریکا و ایران باشد؟

به هر حال، وقتی تنش وجود داشته باشد، این امکان هم وجود دارد که تنش ها حتی به درگیری های نظامی بکشد. البته خوشبختانه فعلاً این موضوع در دستور نیست. اگر چنین مسائل طرح شود، طبیعتاً ابعاد خطری که جامعه ایران را تهدید می کند، ابعاد گسترده تری پیدا می کند.

  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG