لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۴

زندان هایی که زندانیان را بیمار می کنند


زندان گوهردشت
زندان گوهردشت
در چند روز گذشته، گزارش‌هايی در خصوص وضعيت نابسامان بازداشت شدگان يک سال اخير، به ويژه در مورد بيماری های آنان انتشار يافته است.

بر اساس اين گزارش ها که با سکوت مقام‌های زندان‌ها و نيز قوه قضاييه جمهوری اسلامی ايران مواجه بوده است، شماری از اين بازداشت شدگان از لحاظ جسمانی شرايط خوبی ندارند.

برای مثال، سايت « کلمه» گزارش داد حمزه کرمی، مدير سايت « جمهوريت» و از مديران ارشد دانشگاه آزاد اسلامی، روز جمعه به دليل اختلالات قلبی و تنفسی از بند ۳۵۰ زندان اوين به بهداری اين زندان منتقل شد.

پيش از اين، دادستان عمومی و انقلاب تهران با درخواست مرخصی استعلاجی برای آقای کرمی که از يک سال پيش زندانی است، مخالفت کرده و به خانواده اش گفته بود که وزارت اطلاعات با اعطای هرگونه مرخصی به وی مخالف است.

همچنين به گزارش سايت « دانشجو نيوز»، مجيد توکلی، فعال دانشجويی زندانی، در روزهای گذشته به دليل وضعيت جسمانی اش به بهداری زندان اوين اعزام شده است و پزشکان زندان گفته اند بايد به پزشک متخصص ارجاع داده شود.

مادر آقای توکلی درباره وضعيت جسمانی فرزندش به « راديو فردا» می گويد:« مجيد مشکل تنفسی دارد و نمی تواند درست نفس بکشد. سردرد شديدی هم دارد و خون دماغ می شود. چندين بار به بهداری زندان اوين رفته است، ولی دکترها گفته اند نمی دانيم خون دماغ شدن او در اثر چيست و داروی آن را نداريم.»

مادر مجيد توکلی اشاره می کند پيش از آن که فرزندش زندانی شود اين بيماری ها را نداشته است و می افزايد: « من خيلی نگران مريضی مجيد هستم. از کسانی که مسئول هستند، می خواهم هر کاری می توانند برای مجيد انجام دهند و اگر دارو يا دکتر لازم دارد برای او بفرستند. هزينه آن را خودم می دهم، هر جوری باشد آن را تهيه می کنم و اگر شماره حسابی بدهند به حساب دولت واريز می کنم. من فقط سلامتی مجيد را می خواهم.»

مجيد توکلی به اتهام اجتماع و تبانی عليه نظام، تبليغ عليه نظام، توهين به رهبری و توهين به رياست جمهوری به هشت سال و شش ماه حبس تعزيری، پنج سال محروميت از فعاليت سياسی و پنج سال ممنوع الخروج بودن از کشور محکوم شده است.

گزارش ديگری نيز حاکی از آن است که ضيا نبوی، فعال دانشجوی زندانی، در اثر عدم توجه مسئولين زندان نسبت به بيماری او دچار حمله عصبی شده است.

به نوشته دانشجو نيوز، بی توجهی مسئولان زندان اوين نسبت به شرايط وخيم جسمانی آقای نبوی باعث شد تشنج و حمله عصبی اين فعال دانشجويی ادامه يابد و قدرت تکلمش تا ساعت ها قطع شود.

آقای نبوی سخنگوی شورای دفاع از حق تحصيل است که در ۲۵ خرداد سال ۸۸ توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و تاکنون بازجويان وزارت اطلاعات مانع از ملاقات حضوری وی با خانواده اش شده اند.

سايت «هرانا» نيز گزارش داد وضعيت روحی و جسمی حامد روحی نژاد، زندانی اندرزگاه هشت زندان اوين، بر اثر تشديد بيماری «ام اس» و عدم رسيدگی پزشکی به شدت وخيم است.

بر اساس اين گزارش، يکی از دستان آقای روحی نژاد از کار افتاده و بينايی هر دو چشم او نيز با مشکل جدی روبرو است.

حامد روحی نژاد، دانشجوی رشته فلسفه، از ارديبهشت سال گذشته تاکنون به اتهام عضويت در يکی از گروهای مخالف نظام در زندان نگهداری می شود و از حق داشتن حتی يک روز مرخصی استعلاجی نيز محروم بوده است.

همچنين کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران به نقل از صديقه مالکی فر، همسر هاشم خواستار، فعال حقوق معلمان، گفت که مسئولان با درخواست مرخصی استعلاجی او مخالفت کرده و گفته اند هاشم خواستار «متنبه» نشده است.

آقای خواستار که در شهريور سال گذشته بازداشت و در دادگاه تجديد نظر به دو سال زندان محکوم شد، بيماری قلبی و فشار خون دارد و اين موضوع همراه با عدم رسيدگی پزشکی کافی موجب آسيب ديدگی شبکيه چشم راست وی شده است.

صديقه مالکی فر در اين زمينه به « راديو فردا» می گويد:‌ « ايشان از روز ۲۵ شهريور که بازداشت شده به هيچ عنوان مرخصی نداشته تا ما بتوانيم او را پيش دکتر متخصص ببريم. او را فقط به بهداری زندان می برند و گويا قرصی برای فشار خونش به او داده اند.»

در مورد چنين گزارش‌هايی، زهرا رهنورد، همسر ميرحسين موسوی بيانيه ای صادر کرده است.

به نوشته سايت کلمه، خانم رهنورد در اين بيانيه با بزرگداشت نخبگان علمی، دانشجويان، استادان، روزنامه نگاران و طرفداران حقوق بشر که در زندان به سر می برند، به حکومت درباره شرايطی که بر اين زندانيان اعمال می کند هشدار داد و خواستار آزادی تمامی اين زندانيان شد.

وی مواردی مانند عدم اعلام دليل بازداشت افراد و عدم تفهيم اتهام به زندانيان در مدت قانونی ۴۸ ساعت، مشخص نبودن مکان نگهداری زندانی و بی اطلاعی خانواده از وضعيت او، قطع ارتباط زندانی با خانواده و ايجاد محدوديت در ملاقات حضوری را مصداق شکنجه و فشار روحی و روانی بر زندانی و خانواده او ارزيابی کرد.

زهرا رهنورد همچنين نوشت که وضعيت بد رفاهی، زندان را به بيمارستانی بدون پزشک و پرستار تبديل کرده است.

محمد سيف زاده، حقوقدان و عضو کانون مدافعان حقوق بشر، در گفت و گو با « راديو فردا» با انتقاد از عدم اجرای قوانين در ارتباط با متهمان و بازداشت شدگان در مواردی همچون تفهيم اتهام، تاکيد می کند که مسئولان قوه قضاييه و زندان ها بر اساس آيين نامه زندان ها موظف به رسيدگی به وضعيت زندانيان هستند.

وی در اين زمينه می گويد: « يکی از وظايف دادستان هر شهر که به وسيله يکی از داديارانش انجام می شود، نظارت بر زندان ها است. ولی متأسفانه دادياران به اين امر توجهی نمی کنند تا از تخلفات احتمالی جلوگيری شود. علاوه بر اين که دادياران زندان از طرف دادستان در داخل زندان بر کار مأموران نظارت دارند، آنها بايد با زندانيان ملاقات کنند و مشکلات مختلف از جمله مشکلات خانوادگی و محل نگهداری آنها را مورد بررسی قرار دهند و در اسرع وقت نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند و اگر حقوقی از زندانی تضييع شده تذکر دهند.»

در همين حال، به نوشته سايت « کلمه» محمد نوری زاد، روزنامه نگار و فيلم ساز، که پس از شش ماه زندان در روزهای گذشته به مرخصی آمده است به علت عفونت ريه که در زندان به آن مبتلا شده در بيمارستان مدرس تهران بستری شده است.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG