لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

«هم صدايی و همراهی با ملت ايران» در استکهلم


صحنه‌ای از تجمع اعتراضی ۲۸ خرداد در استکهلم
صحنه‌ای از تجمع اعتراضی ۲۸ خرداد در استکهلم
تظاهراتی در روز پنجشنبه به دعوت چند تشکل سوئدی و ايرانی در استکهلم، در مقابل پارلمان سوئد، برگزار شد. در اين تظاهرات، جمعی از هنرمندان و نويسندگان ايرانی و سوئدی شرکت داشتند.

عليرضا مجلل، يکی از هنرمندان ايرانی مقيم سوئد، بود که در گفت‌وگو با راديو فردا درباره تشکل‌هايی که برای تظاهرات روز پنجشنبه فراخوان داده بودند، می‌گويد: گروهی به نام ابتکار مردمی سازمانده اصلی تظاهرات روز پنجشنبه بوده است. البته چند گروه مردمی از طيف‌های مختلف نيز در برگزاری اين برنامه مشارکت داشته اند؛ گروه‌های مختلف سوئدی، انجمن قلم و سازمان‌های فرهنگی مختلف. از اين حرکت به عنوان يک «حرکت مردمی» نام برده شده است.

چه تعداد در گردهمايی روز پنجشنبه شرکت کردند؟

با اينکه هوا به شدت بارانی است و اين مسئله شايد در تجمع هموطنان اثر گذاشته باشد، اما من گمان می‌کنم اينجا در مقابل پارلمان سوئد حدود يک هزار نفر حضور داشته باشند. همزمان، در ميدان اصلی شهر هم تجمع ديگری برگزار شده است که من اطلاع ندارم چند نفر در آن حضور دارند.

در هفته‌های گذشته، گردهمايی‌ها و راهپيمايی‌های زيادی در سوئد برگزار شده است. فکر می‌کنيد دليل اين موضوع چيست؟

هم صدايی و همراهی با ملت ايران که خواسته های برحق آنها به شدت سرکوب شده است. ناگزير اينجا هم همه ايرانيان به حرکت درآمده و هر روز در چند منطقه مختلف در استکهلم تجمع برگزار کرده اند.

تظاهرات و تجمعاتی که در هفته های اخير در سوئد برگزار شده، چه تاثيری بر افکار عمومی اين کشور گذاشته است؟

اين حرکت ها بسيار تاثيرگذار بوده است. ايرانيان ساکن سوئد تلاش کردند که حرکت مردم ايران و به خصوص جوانان را در اين اعتراض و جنبش به اشکال مختلف بازتاب بدهند. البته اين جنبش مردم ايران خود به خود از طريق رسانه‌ها باعث شگفتی تمام جهان شده است و سوئدی‌ها نيز نگاه جديدی نسبت به ايرانی‌ها پيدا کرده‌اند.

خيلی از سوئدی‌ها می‌گويند ما تصور نمی‌کرديم که مردم ايران تا اين حد رشد يافته باشند و اين قدر با آرامش و سکوت کار خود را انجام دهند. در مقابل، سرکوب بی‌رحمانه رژيم را هم تمام مردم دنيا می‌بينند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG