لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۳

پرداخت دو ماه حقوق کارگران هپکو بعد از یک ماه اعتصاب؛ «مالک کارخانه هم دستگیر شد»


همزمان با پرداخت دو ماه حقوق یک هزار کارگر شرکت هپکو در اراک، یک مقام استانداری استان مرکزی اعلام کرد که مالک اصلی این واحد تولیدی بازداشت شده است.

کارگران این واحد تولیدی از بیش از یک ماه گذشته برای دریافت چهار ماه حقوق خود دست به اعتصاب، تجمع و راهپیمایی زده بودند. آنها همچنین به خصوصی شدن این کارخانه معترضند و خواستار بازگشت مالکیت آن به بخش دولتی هستند.

خبرگزاری ایلنا پیش از این نوشته بود مشکلات هپکو زمانی آغاز شد که سال ۸۶ به بخش خصوصی واگذار شد.

اعتراض صنفی یک هزار کارگر هپکو روز دوشنبه ۱۸ بهمن یک ماهه شده بود.

به گزارش ایلنا، یک هزار کارگر کارخانه هپکو اراک در جریان اعتراض‌های صنفی یک ماهه خود چند بار در خیابان‌های اراک نیز راهپیمایی کردند و شماری از کارگران روز ۱۷ بهمن در میدان شهدای اراک برای نشان دادن اعتراض خود چادر زدند.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز به نقل از محمود زمانی قمی، استاندار استان مرکزی، نوشت که معوقات کارکنان و کارگران شرکت هپکو تا پایان اسفندماه سال جاری پرداخت می‌شود.

خبرگزاری ایسنا نیز اشاره کرد که استاندار استان مرکزی در سخنانی با انتقاد از واگذاری شرکت هپکو در سال ۸۶، خواستار آن شد تا این واحد تولیدی به طور موقت تحت تکفل دولت درآید.

همزمان شکرالله حسن بیگی، معاون سیاسی استاندار مرکزی، اعلام کرد که مالک اصلی شرکت هپکو دستگیر شد و موظف است تمام مطالبات حقوقی کارگران را تا پایان اسفندماه سال جاری پرداخت کند.

پیشتر یک کارگر کارخانه هپکو به ایلنا گفته بود که سهام‌دار بخش خصوصی کارخانه هپکو، این واحد را در سال ۸۶ به ارزش مالی ۷۰۰ میلیارد ریال خریداری کرد و قرار بود بعد از پرداخت ۲۰ درصد از این مبلغ، بقیه آن را طی چهار سال و شش ماه به صورت اقساطی پرداخت کند.

اما به گفته این کارگر، از پایان تعهد این سهام‌دار، بیش از پنج سال گذشته است و او قصد پرداخت بدهی‌های مالی خود به کارخانه و کارگران آن را ندارد.

در سال‌های گذشته اخبار و گزارش‌هایی در رسانه‌ها انتشار یافته که حاکی از وضعیت نابسامان شمار قابل توجهی از کارخانه‌های خصوصی سازی شده است.

خبرگزاری ایلنا روز چهارشنبه گزارش داد که نمایندگان کارگران دو مجتمع کشت و صنعت و دامداری و صنعتی مهاباد، زیر مجموعه شرکت سرمایه‌گذاری سبز، در نامه‌ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در این نامه با اشاره به واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری سبز در مهاباد در سال ۱۳۸۶ آمده که هر سال وضع معیشت و امنیت شغلی و حقوق کارگران آنها روز به روز بدتر شده است.

نویسندگان نامه به علی ربیعی خواستار پرداخت بیش از یک سال و نیم حقوق و معوقات حقوقی، حق بیمه، وضعیت حق سنوات و عیدی و پاداش آخر سال ۹۴ کارگران شدند.

گزارش‌ها حاکی از آن بود که کارگران از دو ماه پیش در مقابل مجتمع کشت و صنعت مهاباد تجمع کرده‌اند.

پیش از این خبرگزاری تسنیم روز ۱۹ بهمن در گزارشی از وضعیت کارخانه کاشی نیلو اصفهان با اشاره به مشکلات این واحد تولیدی پس از خصوصی سازی نوشت که حقوق ۱۶ ماه ۸۰۰ کارگر کارخانه کاشی نیلو در اصفهان پرداخت نشده و این موضوع باعث چند تجمع آنان در مقابل این کارخانه شده است.

به نوشته تسنیم، سازمان تأمین اجتماعی، کارخانه کاشی نیلو را به چهار نفر به صورت اقساطی فروخت و از آن زمان فقط دو قسط تأمین اجتماعی پرداخت شده و مابقی آن پرداخت نشده است.

به گفته یک کارگر، روز نخست که چهار شریک به این کارخانه آمدند همه چیز خوب بود، انبارها پر از کاشی بود که به خوبی فروش می‌رفت و انبار فنی هم پر از جنس و دستگاه‌ها بدون عیب کار می‌کردند اما از روزی که این چهار شریک پای خود را به کارخانه گذاشتند هرچه بود و نبود را فروختند و یک ریال هم خرج کارخانه نکردند.

XS
SM
MD
LG