لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۷

معاون اول احمدی نژاد خبر توقف روابط تجاری ایران و امارات را رد کرد


محمدرضا رحيمی، معاون اول رئيس جمهور، روز سه شنبه خبر متوقف شدن روابط تجاری جمهوری اسلامی ايران با امارات متحده عربی را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، او درباره اين موضوع گفت: به اين سادگی نيست که روابط دو کشور همسايه يکباره قطع شود و افزود: به مسئولان اين کشور تذکر داديم که زير بار فشار آمريکا نروند، زيرا به صلاحشان نيست.

معاون اول رئيس جمهور بدون توضيح بيشتر درباره اقدامات امارات متحده عربی، به ويژه دوبی، گفت که اين کشور تحت تاثير فشار آمريکا کاری کرده که به ضرر ما نيست، بلکه به ضرر خودش است.

رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ايران، نيز خبر توقف روابط تجاری بين اين دو کشور را نادرست خواند و گفت: بسته شدن سايت ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت دلايل فنی داشته و وزير مربوطه نيز مصاحبه‌ای در اين‌باره نداشته است.

پيش از اين، خبرگزاری مهر گزارش داده بود که با دستور وزير صنعت، معدن و تجارت، مبادلات تجاری ايران با امارات متحده عربی تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

رد خبر توقف مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ايران و امارات متحده عربی در شرايطی ابراز شد که محمد فياض، سفير جمهوری اسلامی ايران در ابوظبی، خبر خبرگزاری مهر مبنی بر قطع مراوده تجاری دو کشور را تاييد کرده و گفته بود: اين تصميم ايران بوده است.

با اين همه، خبرگزاری مهر در گزارش ديگری به نقل از وی، نوشت که از مصوبه ای که منجر به توقف ثبت سفارش کالا بين ايران و امارات شده است، اطلاعی ندارد.

در اين ميان، مسعود دانشمند، رئيس اتاق بازرگانی مشترک جمهوری اسلامی ايران و امارات متحده عربی، گفت: بانک مرکزی اعلام کرده است که ثبت سفارش واردات هرگونه کالا از امارات متحده عربی بايد به ارزهايی به غير از واحد پول اين کشور، يعنی درهم، انجام شود.

وی گفت: بانک مرکزی بايد اين تصميم خود را به مراجع ذيربط ابلاغ کند که اين ابلاغ به وزارت صنعت ، معدن و تجارت، به عنوان متولی تجارت در ايران، صورت گرفته و طبيعی است که وزير صنعت، معدن و تجارت نيز اين موضوع را به اداره کل ثبت سفارش و ساير مراجع ذيربط اعلام کند.

در اظهار نظر ديگری، محمدرضا نادری، معاون امور گمرکی گمرک ايران، به خبرگزاری مهر گفت که اطلاع دقيقی از ممنوعيت مراوده تجاری جمهوری اسلامی ايران و امارات متحده عربی ندارد ولی با اين همه، اضافه کرد: اين موضوع مشمول کالاهای ثبت سفارش شده پيش از اين نمی‌شود و اولين کشوری که در صدر مراودات تجاری با ايران قرار دارد، امارات است.

بر اساس اين گزارش، ۳۲ درصد از ارزش تجارت جمهوری اسلامی ايران با امارات متحده عربی انجام می شود.

براساس آمار گمرک ايران، در ۸ ماهه ابتدای سال جاری، ارزش واردات جمهوری اسلامی ايران از امارات متحده عربی نزديک ۱۳ ميليارد دلار و ارزش صادرات، اندکی بيش از ۳ ميليارد دلار بوده است.
XS
SM
MD
LG