لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۸

حمله رؤسای دستگاه قضایی و سازمان بسیج به رهبران معترضان سال ۸۸


رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان بسیج مستضعفین روز دوشنبه ششم دی، در اظهار نظرهای جداگانه‌ای از رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه، در نشست روز دوشنبه مسئولان قضایی با اشاره به اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گفته است که «پرونده فتنه هنوز هم گشوده است و باید مورد رسیدگی قرار گیرد».

آقای لاریجانی معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ را متهم کرده که «خسارات عظیمی به کشور وارد کردند، فرصت‌های زیادی را از بین بردند و بالاتر و بدتر از همه اینکه با نشان دادن چراغ سبز به دشمنان موجب تشدید فشارها و تحریم‌ها شدند و دشمن را به دخالت در امور داخلی کشور و چشم طمع دوختن به آن تشویق و ترغیب کردند».

اتهام تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در پی وقایع سال ۸۸ پیشتر هم از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح شده، اما میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان سال ۸۸، در سال‌های گذشته آنها را رد کرده‌اند.

«دشمن فتنه‌های پیچیده‌تری طراحی می‌کند»

رئیس قوه قضاییه در بخشی از سخنانش با بیان اینکه «برخی ایراد می‌گیرند که چرا همچنان به موضوع فتنه می‌پردازیم» افزوده است که «فتنه‌های بیشتر و پیچیده‌تری از سوی دشمن طراحی می‌شود که اگر فتنه گذشته را مورد واکاوی، تحلیل و بررسی دقیق قرار ندهیم نمی‌توانیم با فتنه‌های آینده مقابله کنیم».

در ادبیات آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و هواداران او، اعتراض‌ها به نتایج انتخابات سال ۸۸ به عنوان «فتنه» و رهبران معترضان به عنوان «فتنه‌گر» توصیف می‌شوند.

رئیس قوه قضاییه در ادامه رهبران معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸ را متهم کرده که «می‌خواستند با زور و خارج از چارچوب‌های قانون، قدرت را غصب کنند» و افزود: «آنها با ادعای صیانت از آرای مردم و دموکراسی، تلاش داشتند که رأی مردم را پایمال و از بالای سر قانون اساسی عبور کنند. وجه فتنه‌گرانه آنان این بود که منویات خودکامانه خود را به عنوان صیانت از رأی و نظر مردم جا می‌زدند».

او تظاهرات هواداران رهبر جمهوری اسلامی در روز نهم دی سال ۸۸ را «حماسه‌ای مردمی و آگاهانه» توصیف کرد و گفت: «مردم بصیر ما از برخی مسئولان نیز سبقت گرفتند و با حضور آگاهانه خود در روز ۹ دی، بساط فتنه را برچیدند.»

«بسیجیان در مقابل فتنه‌های جدید هوشیار باشند»

در همین روز غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، هم در سخنانی «دشمنان نظام اسلامی» را متهم کرد که «با حربه نخ‌نمای اختلاف‌افکنی در فتنه ۱۳۸۸ به دنبال براندازی جمهوری اسلامی ایران بودند».​

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس سازمان بسیج با تأکید بر اهمیت تظاهرات هواداران آیت‌الله خامنه‌ای در نهم دی سال ۸۸ به عنوان «باطل السحر فتنه»، افزود که «برخی خواص انقلاب اسلامی به خاطر تحلیل‌های غلط عملاً از خط ولایت فاصله گرفته و در فتنه‌هایی که پیش آمده دچار لغزش‌های غیرقابل جبرانی شده‌اند».

در سالیان اخیر، هواداران رهبر جمهوری اسلامی، شماری از چهره های مذهبی و سیاسی ایران را «خواص بی‌بصیرت» نامیده اند. اشاره این گروه به محمد خاتمی، رئیس جمهوری ایران، و اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بوده است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین همچنین خواستار «هوشیاری کامل بسیجیان مقابل فتنه‌های احتمالی آینده» شد.

در همین حال، ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز روز دوشنبه در بیانیه‌ای نوشت: « فتنه عمیق و کودتای مخملی ۸۸ از حیث ماهیت، گستره و عمق، صف‌آرایی عناصر و بازیگران داخلی و خارجی، روند و شرایط حاکم بر محیط ملی و فراملی، آثار و پیامدها و حتی درس‌ها و عبرت‌ها دارای وجود متمایز و منحصربه‌فرد با سایر توطئه‌ها علیه انقلاب اسلامی بود که اهمیت و درک مسئله نفوذ در اشخاص و لایه‌های مدیریتی کشور را مورد تأکید قرار می‌دهد».

پیش از این نیز آیت‌الله کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران، روز جمعه سوم دی، درخواست‌ها برای رفع حصر و یا برگزاری دادگاه میرحسین موسوی و مهدی کروبی را «حرف‌های بی ‌ربط» خواند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او اعتراض‌های سال ۸۸ را «فتنه سنگین و فتنه براندازی» خواند که به گفته او، خطر آن برای جمهوری اسلامی از همه خطرات گذشته «عمیق‌تر و ریشه‌دار‌تر» بود.

همچنین به نوشته شماره روز شنبه روزنامه «همدلی»، امام جمعه موقت تهران در واکنش به درخواست‌ها برای پایان حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد، همسر او، و مهدی کروبی گفت که «عده‌اى نان‌شان در این است كه بگویند حصر باید از بین برود».

به نوشته این روزنامه، امام جمعه اصفهان نیز گفت كه سران فتنه هم‌اكنون در خانه هاى خود «خوش» مى گذرانند.

میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، از رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حبس خانگی به سر می‌برند. در این ارتباط، درخواست‌ها برای پیان حبس خانگی آنان بدون نتیجه مانده است.

با این همه، محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس، روز دوم دی، با مثبت دانستن روند رفع حصر رهبران معترضان به نتایج انتخابات سال ۸۸، ابراز امیدواری کرد که این موضوع به گفته او «با تدبیر و حوصله» حل شود.

XS
SM
MD
LG