لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۸

اعتراض عربستان به پایبندی «ضعیف» برخی از اعضای اوپک


به گفته خالد الفالح، وزیر نفت عربستان، پایبندی ضعیف برخی اعضای اوپک به تعهد کاهش تولید در کاهش قیمت‌ها موثر بوده است.
به گفته خالد الفالح، وزیر نفت عربستان، پایبندی ضعیف برخی اعضای اوپک به تعهد کاهش تولید در کاهش قیمت‌ها موثر بوده است.

عربستان سعودی روز دوشنبه دوم مرداد اعلام کرد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) سریعا به مشکل «پایبندی ضعیف به تعهد کاهش تولید» ‌از سوی برخی اعضای این سازمان و همچنین افزایش تولید نفت از سوی نیجریه و لیبی، که از برنامه کاهش تولید مستثنی شده اند، رسیدگی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اوپک و چند کشور تولیدکننده غیرعضو این سازمان، به رهبری روسیه، توافق کرده بودند تولید نفت را از ابتدای ژانویه ۲۰۱۷ تا پایان مارس به میزان ۱.۸ میلیون بشکه درروز کاهش دهند. اما، لیبی و نیجریه از این قائده مستثنی شدند تا تولید نفت، اقتصاد نابسامان شان را سرو سامان دهد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

این توافق، قیمت نفت را در ژانویه به بیش از ۵۸ دلار در هر بشکه افزایش داد اما از آن زمان تاکنون قیمت ها بین ۴۵ دلار تا ۵۰ دلار در نوسان بوده اند زیرا تلاش برای کاهش ذخایر جهانی بیش از حد انتظار به طول انجامیده است. افزایش تولید نفت شیل آمریکا نیز در این میان تاثیر کاهش تولید نفت اوپک را از بین برده است.

عربستان سعودی، روسیه، کویت، ونزوئلا، الجزایر و عمان اعضای کمیته نظارت بر توافق بین اوپک و غیراوپک هستند. این کمیته وظیفه دارد اقداماتی را به دیگر تولیدکنندگان شامل قرارداد بر حسب شرایط بازار توصیه کند.

به گفته خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی، پایبندی ضعیف به تعهد کاهش تولید از سوی برخی اعضای اوپک و افزایش صادرات از سوی این سازمان در کاهش قیمت‌ها موثر بوده اند.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی و کویت بیش از میزان تعهد خود تولیدشان را کاهش داده اند اما برخی دیگر شامل امارات متحده عربی و عراق تمایل کمی برای پایبندی به تعهد از خود نشان می دهند.

به گفته آقای الفالح، اگرچه تعهد به توافق کاهش تولید اکنون در حد بالایی است، اما عقب ماندگی برخی کشورها از اهداف برنامه موجب نگرانی شده است و باید به طور جدی به آن رسیدگی شود.

الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه، روز یکشنبه اول مرداد گفت: به دلیل افزایش قابل توجه تولید نفت در ماه های اخیر، لیبی و نیجریه به نقطه ای رسیده اند که تولیدشان باید محدود شود.

او می گوید موضوع افزایش تولید لیبی و نیجریه در قالب الگوهای عرضه و تقاضای جهانی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گفته او، پیش بینی می شود همانند امسال، سال آینده نیزمیزان تقاضای روزانه بین ۱.۴ میلیون تا ۱.۶ میلیون بشکه افزایش یابد و بنابراین افزایش تولید نفت شیل آمریکا را جبران خواهد کرد.

تولید کنونی لیبی حدود یک میلیون بشکه درروز است که پایین تر از ظرفیت تولید ۱.۴ میلیون تا ۱.۶ میلیون بشکه ای این کشور است اما نزدیک به رکورد تولید از زمان شروع ناآرامی ها در سال ۲۰۱۱ است. نیجریه هم تولید نفتش را افزایش داده است. مجموع تولید این دو کشور از زمان توافق اوپک تاکنون بین ۷۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک، گفته است روند به تعادل رسیدن بازار، به رشد تقاضا در نیمه دوم سال سرعت خواهد داد.

روسیه و عربستان سعودی برای افزایش قیمت‌ها تحت فشار قرار دارند. در روسیه، که بسیار به درآمدهای نفتی وابسته است، سال آینده میلادی انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. عربستان سعودی هم سال آینده میلادی واگذاری سهام شرکت نفت دولتی آرامکو را برنامه ریزی کرده است و از این رو نیاز به بالارفتن قیمت ها دارد. این کشور سال‌هاست با مشکل کسری بودجه روبرو است.

XS
SM
MD
LG