لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

اسرائیل: گردشگران اسرائیلی مشخصاً هدف انفجار استانبول نبودند


نزدیک به یک ماه پس از وقوع انفجار انتحاری در استانبول که به کشته شدن چند گردشگر اسرائیلی و ایرانی انجامید، دفتر مبارزه با تروریسم اسرائیل نتیجه تحقیقاتی را اعلام کرد که نشان می‌دهد این حمله مشخصاً گردشگران اسرائیلی را هدف قرار نداده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز یکشنبه پنجم اردیبهشت، به نقل از این دفتر وابسته به نهاد نخست‌وزیری اسرائیل نوشت که گرچه حمله انتحاری استانبول به طور عام گردشگری در ترکیه را هدف قرار داده بود، اما این حمله به طور مشخص علیه گردشگران اسرائیلی انجام نشده بود.

بر اساس این گزارش، نتیجه اعلام شده از سوی دفتر مبارزه با تروریسم اسرائیل برپایه تحقیقات یک ماهه‌ای است که نهادهای امنیتی اسرائیلی در مورد ماهیت این حمله انتحاری صورت داده‌اند.

در حمله انتحاری که روز یکشنبه ۲۹ اسفند ۹۴ در خیابان پرتردد استقلال صورت گرفت، علاوه بر عامل انتحاری سه شهروند اسرائیلی و یک شهروند ایرانی کشته شدند، و نزدیک به ۴۰ تن دیگر نیز زخمی شدند که در میان آنها هم گردشگرانی از اسرائیل و ایران دیده می‌شوند.

ترکیه پس از شناسایی عامل این حمله انتحاری، او را با گروه حکومت اسلامی (داعش) مرتبط خواند، و از زبان رئیس‌جمهورش رجب طیب اردوغان در پیام‌هایی جداگانه به هر دو کشور ایران و اسرائیل تسلیت گفت.

پس از این رویداد، هر دو کشور ایران و اسرائیل در مورد حضور شهروندان خود در ترکیه یا سفر به این کشور هشدار دادند.

آن طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود یادآور شده، در اسرائیل دفتر مبارزه با تروریسم این کشور به شهروندان اسرائیلی خواسته بود که در اولین زمان ممکن ترکیه را ترک و از سفر به این کشور پرهیز کنند. هشداری که تا اطلاع ثانوی، همچنان پا برجاست.

ترکیه از آغاز سال جاری میلادی، اوائل دی ماه ۹۴، با چهار حمله تروریستی روبه‌رو شده که بیش از ۸۰ تن در جریان این حملات کشته شده‌اند.

آخرین این حملات، حمله انتحاری استانبول بود که در یکی از نقاط پرتردد و توریستی شهر یعنی خیابان استقلال و در نزدیکی مراکز دیپلماتیک چند کشور اروپایی در این شهر روی داد.

کمتر از یک هفته پیش از این انفجار هم، حمله انتحاری دیگری در قلب آنکارا، دست کم ۳۷ کشته و شمار زیادی زخمی بر جا گذاشت، که مسئولیت آن را گروه شبه‌نظامی «بازهای آزادی کردستان» از گروه‌های مرتبط با حزب کارگران کردستان بر عهده گرفت.

پس از این انفجارها سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد کشورش در هفته‌های منتهی به این دو انفجار «از چندین حمله تروریستی از جمله حملاتی انتحاری پیشگیری کرده است».

XS
SM
MD
LG