لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷

واکنش‌ها به انفجار استانبول؛ «ارتباط احتمالی حمله با داعش یا پ‌کاکا»


در حالی که مقام‌های رسمی در ترکیه می‌گویند عامل انتحاری انفجار روز شنبه در استانبول ممکن است مرتبط با داعش یا پ‌کاکا باشد، مقام‌های کشورهای مختلف از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، این اقدام را محکوم کرده‌اند.

وزیر خارجه ایران که در قالب سفر به ترکیه، در استانبول به سر می‌برد، در یکی از نخستین واکنش‌ها به انفجار روز شنبه این اقدام را محکوم کرد و گفت که «حمله تروریستی در استانبول چهره زشت تروریسم را به نمایش گذاشت».

آقای ظریف این سخنان را در نشست مطبوعاتی مشترکی با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد.

در همین نشست مطبوعاتی، مولود چاووش‌اوغلو نیز گفت که نبرد کشورش با تروریسم با «تمام قوا» ادامه خواهد داشت.

در انفجار استانبول که نیمروز شنبه در خیابان پرتردد و توریستی استقلال روی داد، دست کم پنج تن کشته و ۳۶ تن دیگر زخمی شده‌اند، که ۱۲ تن از آنها شهروندان خارجی هستند.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت انفجار امروز در استانبول را به عهده نگرفته، گرچه رویترز به نقل از یک مقام ارشد امنیتی در ترکیه نوشت که شواهد حاکی است پ‌کاکا یا یکی از گروه‌های مرتبط با آن در این انفجار دست داشته‌اند.

رویترز اندکی بعدتر به نقل از منابع رسمی در ترکیه نوشت که شواهد جدید نشان می‌دهد عامل انتحاری ممکن است از سوی داعش یا حزب کارگران کردستان، پ‌کاکا، مأمور شده باشد.

انفجار استانبول بلافاصله با واکنش صریح تشکل عمده حامی کردها روبه‌رو شد. حزب دموکراتیک خلق‌ها، که ده‌ها نماینده در پارلمان ترکیه دارد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «همچون حمله آنکارا، این [انفجار] یک اقدام تروریستی بود که مستقیماً غیرنظامیان را هدف قرار داد».

این بیانیه تأکید کرده که «هر کسی پشت این حمله باشد، [اقدامش] غیرقابل قبول و غیر قابل گذشت است».

در فرانسه، ژان‌مارک ارو، وزیر خارجه، انفجار استانبول را محکوم کرد.

آقای ارو در بیانیه‌ای اعلام کرد که «به شدت این اقدام بزدلانه و نفرت‌انگیز را که به مرگ چندین تن انجامید، محکوم می‌کنم».

در آلمان، وزارت خارجه این کشور، از شهروندان آلمانی در استانبول خواست تا در هتل‌های خود بمانند و گوش به زنگ گزارش‌های رسانه‌ای و اعلامیه‌های رسمی باشند، و به هشدارها و فرامین نیروهای امنیتی ترکیه توجه کنند.

آلمان هفته گذشته و به دنبال حمله انتحاری آنکارا، سفارت، کنسولگری و مدارس وابسته به خود را در این شهر تعطیل کرده بود.

XS
SM
MD
LG