لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۸

بازداشت پنج مظنون در ارتباط با بمب‌گذاری انتحاری آنکارا


گزارش‌های رسانه‌های محلی در ترکیه حاکی است پنج نفر جمعه شب با حکم دادگاهی در آنکارا به ظن ارتباط با حمله انتحاری هفته گذشته در آنکارا بازداشت شده‌اند. دادگاه این بازداشت‌شدگان را به «اقدام علیه تمامیت ترکیه و شهروندانش» متهم کرده است.

انفجار انتحاری یکشنبه گذشته در آنکارا که در یکی از مناطق مرکزی و پرتردد شهر روی داد، دست کم ۳۷ کشته و شمار زیادی زخمی بر جا گذاشت، و مقام‌های رسمی در اولین واکنش‌ها شبه‌نظامیان کرد را متهم به دست داشتن در آن کردند.

یک روز پس از این حادثه، مقام‌های امنیتی ترکیه اعلام کردند که یکی از دو فرد مظنون به ارتکاب انفجار، زنی از اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌کا‌کا، است که سال گذشته به این حزب پیوسته است.

دو روز پلیس ترکیه، ۲۰ مظنون از جمله تعدادی وکیل دادگستری را در استانبول به اتهام ارتباط با پ‌کا‌کا دستگیر کرد، و در این میان نیروی هوایی ترکیه هم چندین بار مواضع پ‌کاکا را در کوهستان‌های مرزی عراق هدف قرار داد.

بمباران‌هایی که به گزارش خبرگزاری فرانسه تا زمان دستگیری این پنج مطنون جدید هم ادامه داشته است.

بنا بر اعلام ارتش ترکیه، ۳۰ جنگنده در حمله‌های اخیر به مواضع پ‌کاکا شرکت داشته‌اند.

خبر دستگیری و تفهیم اتهام پنج مظنون جدید در ارتباط با انفجار آنکارا را خبرگزاری دولتی آناتولی، روز شنبه ۲۹ اسفند، تنها ساعتی پیش از وقوع انفجار دیگری در استانبول، منتشر کرد.

در انفجار استانبول که نیمروز شنبه در خیابان پرتردد و توریستی استقلال روی دادT دست کم پنج تن کشته و ۳۶ تن دیگر زخمی شده‌اند که ۱۲ تن از آنها شهروندان خارجی هستند. عامل انتحاری در میان کشته‌شدگان است.

مسئولیت انفجار آنکارا را گروه «بازهای آزادی کردستان» وابسته به پ‌کاکا پذیرفته‌اند اما هنوز هیچ گروهی مسئولیت انفجار امروز در استانبول را به عهده نگرفته است.

گرچه رویترز به نقل از یک مقام ارشد امنیتی در ترکیه نوشته است که شواهد حاکی است پ‌کاکا یا یکی از گروه‌های مرتبط با آن در این انفجار دست داشته‌اند.

XS
SM
MD
LG