لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۳

عراقچی: محدودیت‌های مسافرتی آمریکا با برجام در تناقض است


معاون حقوقی وزیر خارجه ایران می‌گوید قانون محدودیت روادید ورود به آمریکا برای مسافران به ایران، «قطعاً مراودات اقتصادی، گردشگری و علمی فرهنگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد» و موضع ایران این است که «این قانون با برجام تناقض دارد».

عباس عراقچی در گفت‌وگو با خبرنگار تلویزیون دولتی ایران، تصویب این قانون را تلویحاً به «سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی» بر سر اجرای برجام تعبیر کرده و در عین حال یادآور شده که ایران در روزهای گذشته تماس‌های گسترده‌ای با طرف‌های اروپایی انجام داده و «فشار زیادی را به طرف مقابل وارد کرده است».

رئیس ستاد پیگیری برجام تأکید کرده است که در صورت اجرایی شدن این قانون، تقاضای خود را در مورد نقض برجام در این قانون به کمیسیون مشترک ارائه خواهیم کرد.

محدودیت‌های جدید در برنامه معافیت ویزایی ایالات متحده که روز جمعه، در قالب پیوست لایحه بودجه جاری این کشور تصویب شد و به امضای رئیس‌جمهور آمریکا رسید، اتباع ۳۸ کشور معاف از دریافت ویزا برای سفر به آمریکا را ملزم می‌کند که در صورت سفر به چهار کشور ایران، عراق، سوریه و سودان، برای سفر به آمریکا تقاضای ویزا کنند.

از این رو انتظار می‌رود چنین محدودیتی بر تمایل شهروندان اروپایی برای سفر به ایران [و به طور بالقوه سرمایه‌گذاری در ایران] تأثیر منفی بگذارد چرا که آنها در صورت سفر به ایران، ملزم خواهند شد که در زمان سفر به ایالات متحده، روند پیچیده دریافت ویزا را طی کنند.

در این مورد پیشتر وزیر خارجه ایران گفته بود که «اقدامات واشینگتن پیام‌های ضد و نقیضی را با خود به همراه دارد که بیشترش ازجمله برنامه محدود کردن معافیت روادید، پیام‌های منفی است».

او اضافه کرده بود که «حال منتظر تصمیم دولت [آمریکا] هستیم تا ببینیم چگونه می‌خواهد در این ارتباط، به تعهداتش بر اساس برجام پایبند بماند».

در مقابل سخنگوی وزارت خارجه ایران از ارسال نامه‌ای از سوی جان کری، وزیر خارجه آمریکا، به محمد جواد ظریف پرده برداشت که در آن تأکید شده، دولت ایالات متحده قانون محدودیت صدور ویزا برای افرادی که به ایران سفر کرده‌اند را «به گونه‌ای» اجرا خواهد کرد که «هیچ مانعی برای منافع اقتصادی مشروع ایران ایجاد نکند».

آقای کری در این نامه که متن آن در خبرگزاری‌های داخلی ایران منتشر شده، تأکید کرده‌است که «بدین منظور به‌طور بالقوه ابزارهای متعددی در اختیار داریم، شامل صدور ویزاهای تجاری ۱۰ ساله چندبار ورود، برنامه‌هایی برای تسریع در صدور ویزاهای تجاری، و اختیار توقف اجرای قانون که طبق این مصوبه جدید به ما داده شده‌است».

«نامه کری تضمین محکمی است»

در این زمینه هم عباس عراقچی گفته است که «در نامه وزیر خارجه آمریکا به وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به ابزارهای متعددی از جمله توقف این قانون اشاره شده، و رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند اجرای این قانون را متوقف کند».

آقای عراقچی تأکید کرده که «آقای کری در نامه خود ضمانت لازم را داده بنابراین کار به کمیسیون مشترک نمی‌رسد».

وی در عین حال افزوده است که «اگر برجام اجرایی شود و دولت آمریکا این تعهد آقای کری را عملی نکند طبعاً تعهداتش و برجام را نقض کرده است و ما آن مسیر را طی خواهیم کرد».

XS
SM
MD
LG