لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

آزار جسمی کودک پنج ساله اهل ساوه را راهی بیمارستان کرد


عکس تزئینی و مربوط به بستری شدن هانیه دختر هشت ساله تهرانی در بیمارستان، پس از آزار جسمی است
عکس تزئینی و مربوط به بستری شدن هانیه دختر هشت ساله تهرانی در بیمارستان، پس از آزار جسمی است

معاون اجتماعی بهزیستی استان مرکزی خبر داد که یک دختر پنج ساله در شهر ساوه، پس از «آزار جسمی» و «ضربه به سر» به کما رفته است. هویت ضارب مشخص نیست اما مادر این کودک در بازداشت است.

به گزارش وب‌سایت باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صدا و سیما، عبدالکریم یادگاری روز شنبه هفتم مرداد، در عین حال گزارش‌ها در مورد آزار جنسی این کودک را تأیید نکرد و گفت که تا زمان تکمیل تحقیقات نمی‌توان در این مورد اظهارنظر کرد.

هادی ملکی، رئیس دادگستری ساوه، نیز بدون تأیید گزارش‌ها در مورد آزار جنسی، خبر داد که این کودک روز شنبه توسط مادر خود به بیمارستان منتقل شده است.

به گفته آقای ملکی، مادر این کودک «به عنوان اولین مظنون» در بازداشت است. بر اساس گفته‌های معاون سازمان بهزیستی، مادر این کودک، پنج سال پیش و زمانی که او را باردار بوده، از همسرش جدا شده است.

در هفته‌های گذشته آزار جنسی و قتل آتنا اصلانی دختر ۷ ساله اهل پارس‌آباد مغان در استان اردبیل، بازتاب زیادی در رسانه‌های ایران داشته است.

آتنا اصلانی در ۲۸ خرداد به قتل رسید و جسد او ۲۰ روز بعد در پارکینگ مغازه قاتل پیدا شد.براساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، مردی متأهل آتنا را آزار جنسی داده و در نهایت او را به قتل رسانده است.

روز دوشنبه ۲۶ تیرماه نیز خبرگزاری ایلنا از تجاوز به یک دختر خردسال در دروازه‌ غار تهران خبر داده بود.

حسین اسدبیگی، رئیس اورژانس اجتماعی کشور، پیشتر از پنهان ماندن برخی از موارد آزار جنسی کودکان خبرداده و گفته بود که از حدود ۲۷ هزار گزارش آزار کودکان به این مرکز در سال گذشته، حدود دو درصد مربوط به آزار جنسی بوده است.

با این حال ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت، گفته است که در ایران هیچ آماری در مورد سوء‌استفاده جنسی از دختربچه‌ها وجود ندارد.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور روز شنبه نیز در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا اعلام کرد که ۷۵ درصد کودک‌آزاری‌ها در ایران توسط اعضای خانواده صورت می‌گیرد.

او خبر داد که از ۲ هزار و ۷۶۵ مورد کودک‌آزاری گزارش شده ظرف مدت سه ماه، هزار و ۴۰۴ مورد، یعنی بیش از نصف موارد بر اثر مصرف مواد مخدر بوده است.

به گفته آقای اسدبیگی، ۵۱۳ مورد از کودک‌آزاری‌ها به دلیل تندخویی،۲۱۳ مورد به دلیل بهانه‌گیری بی‌مورد، ۱۸۰ مورد به دلیل «بیماری روانی» آزاردهنده، ۱۰۸ مورد به دلیل بیکاری آزاردهنده، ۱۴۸ مورد به دلیل «انتظار پیروی بی‌چون‌وچرا» و ۴۷ مورد براثر مصرف الکل رخ داده است.

بر اساس این گزارش، ۷۰ مورد از کودک‌آزاری‌ها نیز به دلیل «انحراف جنسی سوءاستفاده‌کننده» رخ داده است.

در هفته‌های گذشته، برخی مقام‌های ایران از جمله شهیندخت ملاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان، بر لزوم آموزش خانواده‌ها و کودکان برای جلوگیری از آزار جنسی تأکید کرده‌اند.

پیش از این، سرپرست دفتر اجتماعی استانداری تهران خبر داده بود که برای نخستین بار، طرح «پیشگیری از آزارهای جنسی کودکان» در استان تهران تهیه شده و در این طرح معلمان و آموزش‌یاران پیش دبستانی و مهدکودک‌های استان تهران آموزش خواهند دید.

این مقام استانداری تهران نهم خرداد نیز با اشاره به تهیه این طرح گفته بود که هدف از تدوین آن «آموزش بخش بزرگی از جامعه دانش‌آموزی و کودکان استان برای پیشگیری و محافظت از آزارهای جنسی است».

XS
SM
MD
LG