لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

داعش ۹۰۰ غیرنظامی کرد را در شمال سوریه به اسارت گرفته است


گروهی از خانواده‌های آواره سوری پس از تشدید درگیری‌های در حوالی منبج
گروهی از خانواده‌های آواره سوری پس از تشدید درگیری‌های در حوالی منبج

شبه‌نظامیان وابسته به گروه حکومت اسلامی در سه هفته گذشته و پس از آغاز عملیات نیروهای دموکراتیک سوریه برای بازپس‌گیری منبج در استان حلب، ۹۰۰ شهروند کرد را به اسارت گرفته‌اند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه نوشته است که ۹۰۰ شهروند غیرنظامی کرد در نزدیکی شهر الباب که در تصرف نیروهای داعش است، در اسارت به سر می‌برند.

این خبرگزاری همچنین به نقل از شرفان درویش، سخنگوی «نیروهای دموکراتیک سوریه»، با تأیید اسارت این شهروندان کرد، نوشته است که این اقدام به تلافی حملات نیروهای دموکراتیک سوریه به منبج صورت گرفته است.

نیروهای دموکراتیک سوریه ائتلافی است از گروه‌های کرد، عرب، آشوری، ارمنی و ترکمان که در جریان جنگ داخلی سوریه تأسیس شده، و مورد حمایت ایالات متحده آمریکا هستند.

این نیروها در هفته‌های گذشته عملیاتی را در اطراف شهر منبج ترتیب داده‌اند که هدف از آن قطع ارتباط تدارکاتی بین رقه پایتخت غیررسمی داعش در سوریه، و مرزهای ترکیه بوده است.

روز پنجشنبه اعلام شد که نیروهای دموکراتیک سوریه با حمایت هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا، روز پنجشنبه توانسته‌اند وارد شهر منبج در شمال سوریه شوند، و آخرین گزارش‌ها در روز جمعه نیز حاکی است که نبرد خیابانی در منبج ادامه داشته است.

در این زمینه خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه گزارش کرده بود که نبرد خیابانی در این شهر جریان دارد و شبه‌نظامیان داعش می‌کوشند با انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده و مین از پیشروی نیروهای دموکراتیک سوریه جلوگیری کنند.

اسارت ۹۰۰ غیرنظامی کرد توسط نیروهای داعش، اندکی پس از شروع عملیات نیروهای مورد حمایت آمریکا در نزدیکی منبج در کمتر از یک ماه گذشته صورت گرفته است و اسوشیتدپرس به نقا از سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه نوشته است که «هر وقت داعش شکستی را متحمل شده، اقدامی تلافی‌جویانه علیه غیرنظامیان ترتیب داده است».

اسوشیتدپرس همچنین به نقل از شرفان درویش و نیز گروه دیده‌بان حقوق بشر ترکیه نوشته است که برخی از اسیران مجبور به حفر سنگر در مناطق تحت کنترل داعش شده‌اند و برخی دیگر در بازداشتگاه‌های داعش، زندانی هستند.

این خبرگزاری افزوده است که گروه حکومت اسلامی، سابقه آدم‌ربایی و اسارت گروهی را در نواحی تحت کنترل خود در عراق و سوریه دارد و بیشتر این اقدامات شهروندان غیرنظامی مسیحی یا کرد را هدف قرار داده است.

در سال ۲۰۱۴ این گروه ۲۰۰ دانش‌آموز کرد را در حوالی منبج، به اسارت گرفتند که بسیاری از آنها اندکی بعد آزاد شدند.

کمی بعد در فوریه سال ۲۰۱۵ نیز بیش از ۲۰۰ شهروند مسیحی در شمال شرقی سوریه به اسارت گروه داعش درآمدند و نزدیک به یک سال بعد در ازای دریافت میلیون‌ها دلار آزاد شدند.

از زمان حملات برای بازپس‌گیری منبج، نیروهای دموکراتیک سوریه، ده‌ها روستا و منطقه زراعی را نزدیکی این شهر به تصرف درآورده‌اند، و بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، نبرد برای بازپس‌گیری منبج تا کنون ۸۱ کشته در میان نیروها دموکراتیک، و ۴۶۳ کشته در میان افراطگرایان داعش به جا گذاشته است.

XS
SM
MD
LG