لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۷

جبهه النصره چیست و چه ارتباطی با دیگر گروه‌های مخالف اسد دارد؟


گروهی از جنگجویان وابسته به جبهه النصره در سوریه
گروهی از جنگجویان وابسته به جبهه النصره در سوریه

وزرای خارجه روسیه و آمریکا، روز جمعه بار دیگر درباره موضوع سوریه گفتگو کردند و بنا بر اعلام وزارت خارجه روسیه سرگئی لاوروف در این گفت‌وگو به جان کری گفته است مسکو آماده استفاده از راه‌های بیشتری برای «عادی‌سازی» وضعیت در شهر حلب سوریه است.

این موضوع یک روز پس از آن بیان شده است که جان کری گفته بود با توجه به بمبارانی که توسط جنگنده‌های روس انجام می‌شود، ادامه مذاکرات با این کشور بی‌فایده است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در گفت‌وگوی وزرای خارجه در روز جمعه، آقای لاوروف همچنین تأکید کرده آتش‌بسی که توسط آمریکا و روسیه به دست آمده بود، در بخش‌های شرقی حلب، بارها توسط گروه جبهه النصره نقض شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین می‌گوید اینکه واشنگتن نتوانسته النصره را از سایر گروه‌هایی که میانه‌رو خوانده می‌شود، جدا کند موجب شده النصره «پشت سایر گروه‌های مسلحی که با آمریکا همکاری می‌کنند، پنهان شود».

اختلاف مسکو و واشنگتن درباره جدا کردن گروه‌های مسلح فعال در سوریه، موضوع تازه‌ای نیست و طرفین ماه‌هاست که با مرکزیت جبهه النصره، در این باره با یکدیگر کشمکش دارند و توجیه مسکو برای بمباران بخش‌هایی از حلب، حضور این گروه است.

درباره این گروه اسلامگرا که می‌گوید مدتی است شاخه القاعده نیست، رادیوفردا با جولی شِین مدیر تحقیقات پروژه ضد افراط‌گرایی در نیویورک گفت‌وگو کرده است.

خانم شین ابتدا نگاهی به پیشینه جبهه النصره که امروز آن قدر چالش برانگیز شده داشته باشم.

جبهه النصره که حدود دو ماه پیش به جبهه فتح‌الشام تغییر نام داد، از سال ۲۰۱۱ میلادی (حدود ۵ سال پیش) به عنوان یکی از شاخه‌های رسمی القاعده در سوریه فعالیت می‌کرد، و پس از گروه موسوم به حکومت اسلامی یا داعش، این گروه در مقایسه با سایرین، مناطق بیشتری را تحت تصرف خود دارد.

این جبهه همچنین پس از داعش بیشترین میزان افراد مسلح خارجی را در استخدام خود دارد. در نتیجه، اگرچه این گروه مانند بقیه، شناخته شده نیست یا درباره آن به اندازه داعش صحبت نمی‌شود، اما پس از داعش قوی‌ترین گروه در سوریه است و نقش‌آفرین مهمی در وضعیت بسیار پیچیده سوریه است.

رابطه این گروه با سایر گروه‌های مخالف بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه چگونه است؟

جبهه النصره بسیار خوب توانسته است جای خود را در میان مخالفان مسلح در سوریه پیدا کند و توانسته نظر برخی دیگر از گروه‌های مسلح از جمله احرار الشام را به خود جلب کند که آن گروه هم یک گروه مسلح اسلامگراست.

جبهه النصره همچنین با برخی از گروه‌هایی که از سوی غرب حمایت می‌شوند، و گروه‌های سکولار مسلح همکاری کرده است. جبهه النصره معمولاً می‌گوید که مناطق را به تنهایی کنترل نمی‌کند و به توافق‌هایی برای تقسیم قدرت دست یافته است و حداقل در کوتاه مدت با سایر گروه‌های مسلح کار کرده است تا بتواند نظر سوری‌ها را به خود جلب کند تا در نهایت آن طور که رهبر این گروه چند سال پیش گفت، یک حکومت اسلامی به پا کند.

هم اکنون یکی از مسائلی که ماه‌هاست به عنوان چالش مطرح می شود این است که باید بین گروه‌ها تفاوت قائل شد و در حملات یا در آتش‌بس باید حساب جبهه النصره یا فتح الشام را از سایر گروه‌ها جدا کرد. اما سؤالم از شما این است که فکر می‌کنید با این وضعیت پیچیده و همکاری‌های النصره با برخی گروه‌ها، این تفاوت قائل شدن ممکن است؟

این بسیار کار سختی است و دقیقاً آن چیزی است که تبدیل به مشکل شده و ائتلاف بین‌الملل در صدد یافتن راه حل برای آن است. جدا کردن جبهه النصره از سایرین خصوصاً به این دلیل مشکل است که آنها وارد یک سری توافق‌های تقسیم قدرت شده‌اند، و ائتلاف بین‌المللی در تلاش است تا انگیزه‌ای برای سایر گروه‌های مسلح سوری که رابطه‌ای با القاعده نداشتند، ایجاد کند، تا آنها از النصره فاصله بگیرند تا جنگنده های ائتلاف بتواند راحت‌تر مواضع النصره را هدف بگیرد.

اما این با توجه به روابطی که النصره با برخی مردم و جوامع سوری و همچنین گروه‌هایی که ارتباطی با القاعده نداشتند، شکل داده، بسیار سخت است.

آیا این تلاش برای فاصله گرفتن، تازه است؟ یا مدت‌ها بدون موفقیت دنبال شده است؟

این سؤال خوبی است. جبهه النصره مدت‌هاست که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد، و این مسئله تازه‌ای نیست که آمریکا و جامعه بین‌المللی جبهه النصره را یک گروه تروریستی می‌دانند.

اما در طول سال‌های گذشته، با توجه به مواضعی که این گروه داشته، به طور فزاینده توانسته از سوی سایر گروه‌ها حمایت جلب کند و در مبارزه با داعش و همچنین حکومت اسد با آنها همکاری کرده است. در نتیجه این تبدیل به یک مشکل جدی شده است.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG