لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۵

صالحی: نیازی به تأمین تجهیزات هسته‌ای از بازار سیاه نداریم


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به گزارش سازمان امنیت آلمان، خرید تجهیزات مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای از سوی ایران را تکذیب کرده و گفته است که ایران نیازی به تأمین تجهیزات هسته‌ای از بازار سیاه ندارد.

علی‌اکبر صالحی روز شنبه ۱۹ فروردین، در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما، اظهارات دبیرکل سازمان ملل و صدراعظم آلمان را «عجیب» و نشان‌دهنده یک «توطئه» دانسته و گفته است که «احساس می‌کنم در حال زمینه‌چینی و پخت و پز علیه ما هستند».

برپایه گزارش رویترز دبیرکل سازمان ملل در گزارش شش ماهه خود از ایران خواسته‌ است تا از آزمایش موشک‌های بالیستیک خودداری کند، چرا که چنین آزمایش‌هایی با «روح سازنده» توافق هسته‌ای سازگار نیست.

از خانم مرکل هم در روزهای گذشته سخنانی در مورد خطر برنامه موشکی ایران، و ناسازگار بودن آن با قطعنامه شورای امنیت، نقل شده است.

اکنون آقای صالحی گفته است که «بنده برای صحبت کردن در این خصوص احتیاط می‌کنم و نگرانم که بگویند بحث سیاسی است اما احساس می‌کنم اتفاقاتی در حال روی دادن است».

او با اشاره به ادعاهای مقامات آلمانی مبنی بر تلاش ایران برای خرید تجهیزات مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای افزوده: «اول چنین ادعاهایی مطرح کردند و بعد گفتند سازمان انرژی اتمی چنین خریدی نکرده بلکه بیشتر برای وزارت دفاع ایران بوده است».

آقای صالحی تأکید کرده که ایران می‌تواند با استفاده از «کانال خرید» که در توافق اتمی وین تعبیه شده، تجهیزات مورد نیاز برای برنامه اتمی خود را «ارزان‌تر، در زمان کمتر و با کیفیت بهتر» خریداری کند و نیازی ندارد که این تجهیزات را از بازار سیاه با «هزینه بیشتر و خطر آلودگی احتمالی» خریداری کند.

سخنان آقای صالحی در حالی بیان شده که در گزارش سازمان امنیت داخلی آلمان اشاره‌ای به نام وزارت دفاع ایران نشده است.

سازمان‌ امنیت داخلی آلمان در گزارشی که روز پنج‌شنبه ۱۷ تیرماه، در رسانه‌ها بازتاب یافت، ایران را متهم کرده که تلاش‌های خود را برای خرید قطعات موشکی که می‌تواند برای ساخت کلاهک هسته‌ای به کار برود، افزایش داده است.

یک روز بعد نیز مارتین شفر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان، در توضیح این گزارش گفت که «بعضی نیروها در داخل ایران» از هیچ فرصتی برای ضربه زدن به توافق اتمی فروگذار نخواهند کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز روز پنج‌شنبه از استقرار پدافند موشکی ناتو در جنوب اروپا به دلیل «خطر» برنامه موشکی ایران دفاع کرده و جمهوری اسلامی را متهم کرده بود که بر خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی ساخت و گسترش موشک‌های میان‌برد خود است.

این سخنان از جمله با واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روبه‌رو شد و او روز شنبه با «غیرسازنده» خواندن اظهارات صدر اعظم آلمان، تأکید کرد که برنامه موشکی جمهوری اسلامی با هدف حمل کلاهک هسته‌ای «طراحی نشده»، ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیست و «هیچ ارتباطی» با توافق اتمی وین ندارد.

در واکنشی دیگر، به گزارش خبرگزاری تسنیم، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سخنان خانم مرکل را«کاملاً سیاسی» و نشانه‌‌‌‌ای از «توطئه جدید» علیه جمهوری اسلامی دانست.

او تأکید کرد که توان موشکی ایران تهدیدی برای منطقه و کشورهای اروپایی نیست.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از حصول توافق هسته‌ای وین و با هدف تأیید آن صادر شد، از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

ایران با تکیه بر همین موضوع می‌گوید که آزمایش‌های موشکی‌اش در تضاد با توافق اتمی نیست، و «موشک‌های آزمایش‌شده با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند».

به دنبال انجام چندین آزمایش موشکی از سوی ایران در نیمه دوم سال ۹۴، چهار کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان اوایل فروردین امسال در نامه‌ای خطاب به رئیس دوره‌ای شورای امنیت و بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، اعلام کردند که آزمایش‌های موشکی ایران که در آن‌ها موشکی‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای شلیک شده، «بی‌اعتنایی» به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و باید به آن پاسخ مناسب داده شود.

در همین حال بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در گزارش شش‌ماهه خود به شورای امنیت از ایران خواسته‌ است تا از آزمایش موشک‌های بالیستیک خودداری کند، چرا که چنین آزمایش‌هایی با «روح سازنده» توافق هسته‌ای سازگار نیست و «ظرفیت افزایش تنش در منطقه را دارد».

در مقابل یک مقام مسئول در وزارت خارجه ایران که نام او در گزارش رسانه های ایران ذکر نشده این سخنان را «نمایانگر فشارهای سیاسی داخلی یک یا چند عضو دائم شورای امنیت» دانسته است.

XS
SM
MD
LG