لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۲

مذاکرات «فشرده» ایران و ۵+۱ بر سر پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام


عضو تیم ارشناسی هسته‌ای ایران از «مذاکرات فشرده» کارشناسان در وین، برای تنظیم پیش‌نویس قطعنامه گروه ۵+۱، با هدف بسته شدن پرونده ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حمید بعیدی نژاد، روزشنبه ۱۴ آذر، در وین گفت که پیش‌نویس این قطعنامه «با مشورت و گفت‌وگوی مستقیم» با ایران تهیه می‌شود.

به گفته آقای بعیدی‌نژاد، جلسات کمیسیون مشترک برجام میان ایران و گروه ۵+۱ از روز پنج‌شنبه آغاز شده و در روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.

وی گفت که یکی از موضوعات این کمیسیون قطعنامه شورای حکام درباره مختومه شدن پرونده ابعاد نظامی احتمالی پیشین برنامه اتمی ایران یا «پی‌ام‌دی» است.

به گفته آقای بعیدی‌نژاد، در کمیسیون مشترک «بحث‌های کلی» و در نشست دیگری «در کنار» این کمیسیون «بحث‌های جزیی و عبارت‌پردازی‌های» این قطعنامه مطرح می‌شود.

وی پیش‌بینی کرد که این قطعنامه «با اتفاق آرا و با حمایت کامل» اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شود.

پیشتر عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره اتمی ایران، پس از اعلام گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود که کشورهای گروه ۵+۱ ظرف دو هفته، قطعنامه‌ای را با هدف بستن پرونده ایران به شورای حکام آژانس ارائه خواهند کرد.

ایالات متحده ساعاتی پس از انتشار گزارش آژانس از آمادگی خود برای بستن پرونده ایران در شورای حکام آژانس خبر داده بود.

با این حال رومن نادال، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه، هفته گذشته گفت که آژانس باید پیشینه فعالیت‌های ایران را دقیقاً روشن کند و برای همه ابهامات در این خصوص، پاسخ‌های ریز لازم را ارائه کند.

اگر یکی از اعضای شورای حکام، از جمله فرانسه، از گزارش آژانس درباره پی‌ام‌دی ایران ابراز ناخشنودی کند، ممکن است آغاز اجرایی شدن توافق نهایی هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که تیرماه به ‌دست آمد، با تعویق جدی روبه‌رو شود.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارش خود از ابعاد نظامی احتمالی پیشین برنامه اتمی ایران یا «پی.ام.دی» اعلام کرده که جمهوری اسلامی دست‌کم تا انتهای سال ۲۰۰۳ میلادی برای ساخت چاشنی انفجاری هسته‌ای تلاش کرده، اما این فعالیت‌ها از حد مطالعات امکان‌سنجی و مطالعات علمی فراتر نرفته ‌است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در عین حال تأیید کرده که پس از سال ۲۰۰۹ نشانه معتبری از فعالیت مرتبط با ساخت سلاح‌های هسته‌ای در ایران پیدا نکرده ‌است.

در همین حال آقای بعیدی‌نژاد گفت که گزارش آژانس «مطلوب ایران نیست»، اما باید آن را «با توجه به واقعیت‌ها» ارزیابی کرد.

وی اضافه کرد: «ما خوشحالیم که علیرغم نقص‌ها و ضعف‌هایی که این گزارش دارد ... آژانس توانسته در ارزیابی نهایی خود به این برسد که برنامه هسته‌ای ایران به هیچ وجه به اهداف غیرصلح‌آمیز انحراف نداشته است».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه پنجم آذر، اعلام کرده بود که گزارش او از پرونده «پی‌ام‌دی»، سیاه و سفید و مطلق نخواهد بود، و در عین حال اعضای تیم مذاکره اتمی ایران از جمله عباس عراقچی اعلام کرده اند که این گزارش به سفید نزدیک‌تر است.

با این حال رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز شنبه اعلام کرد که گزارش آژانس «برخی نقاط منفی دارد که از نظر ما مردود است».

در این میان حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، نیز در سرمقاله روز شنبه این روزنامه نوشت که گزارش اخیر آژانس، «زمینه مناسبی برای باج‌خواهی و زورگویی‌های بعدی آمریکا» فراهم خواهد آورد.

وی ادعا کرد که برخلاف گفته‌های عباس عراقچی، ماهیت این گزارش «کاملاً سیاه» است.

XS
SM
MD
LG