لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۲

یکی از رهبران القاعده در عراق کشته شد


این فرمانده القاعده در عملیات نیروهای آمریکایی در منطقه اعظمیه بغداد کشته شد.(عکس: AFP)
این فرمانده القاعده در عملیات نیروهای آمریکایی در منطقه اعظمیه بغداد کشته شد.(عکس: AFP)

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در عراق، از کشته شدن یکی از رهبران القاعده مسئول حملات انتحاری مرگبار اخیر در بغداد، خبر دادند.


نام این فرمانده القاعده که روز جمعه و در جریان عملیات ارتش آمریكا در اعظمیه بغداد كشته شد، ماهر احمد محمود الزبیدی بوده است.








سخنگوی نیروهای ائتلاف اعلام کرد که الزبیدی معروف به «ابو اسد» و «ابو رامی»، «امیر» القاعده در منطقه الرصافه بغداد بوده است.

بر اساس این گزارش، او علاوه بر انفجارهای روز پنجشنبه در دو منطقه شیعه نشین شرق بغداد، در انفجارهای خونبار شهرک صدر در اواخر سال ۲۰۰۶ که بیش از ۲۰۰ کشته بر جای گذاشت، مسئول شناخته شده است.


بر اساس این گزارش، روز جمعه هنگامی که تعدادی از نیروهای آمریكایی براساس اطلاعات به دست آمده به یكی از مناطق مسكونی منطقه اعظمیه بغداد رفتند و از ساكنان آن خواستند این منطقه را ترك كنند، از داخل یك ساختمان هدف تیراندازی قرار گرفتند.


در پی این تیراندازی، نیروهای آمریکایی اقدام به تیراندازی كردند كه الزبیدی و یك زن كه در ساختمان بود، كشته شدند.



الزبیدی علاوه بر انفجارهای انتحاری روز پنجشنبه، در انفجارهای خونبار شهرک صدر در اواخر سال ۲۰۰۶که بیش از ۲۰۰ کشته بر جای گذاشت، مسئول شناخته شده است

الزبیدی که در سال ۲۰۰۴ به گروه انصار الاسلام پیوسته بود، همچنین در طراحی چند عملیات دیگر از جمله گروگانگیری یک دیپلمات روس در سال ۲۰۰۶ دست داشته است.


ارتش آمریکا، قتل این رهبر القاعده را که در طراحی عملیات تروریستی علیه شهروندان و نیروهای عراقی و ائتلاف نقش داشته است را ضربه‌ای مهم به شبکه بمب گذاری تروریستی در عراق ارزیابی کرد.


بر اساس اعلام رسمی ارتش آمریکا، خشونت‌ها در عراق به نسبت چهار سال گذشته کاهش یافته است.


با این حال، گزارش ها حاکی از آن است که حملات نیروهای شبه نظامی در عراق در خلال ماه رمضان افزایش داشته است.


از جمله روز پنجشنبه، دو مسجد شیعیان در شرق بغداد دقایقی پس از برگزاری نماز عید فطر مورد حمله انتحاری قرار گرفت که این دو حادثه ده ها کشته و زخمی بر جای گذاشت.


علاوه بر این، روز یکشنبه نیز دست کم ۳۲ نفر در انفجارهای انتحاری در محله ‌های شیعه ‌نشین غرب بغداد، جان خود را از دست دادند.


XS
SM
MD
LG