لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

«تصویب توافقنامه امنیتی؛ لکه ننگی در تاریخ عراق است»


مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران. (عکس:فارس).
مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران. (عکس:فارس).

معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران، بار دیگر خواستار رد توافق امنیتی عراق و آمریکا از سوی مقامات عراقی شد و گفت که «تصویب این توافقنامه یک رسوایی برای عراق خواهد بود.»


خبرگزاری های داخل ایران بعد از ظهر روز دوشنبه گزارش دادند که مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران، اعلام کرده است که «مردم عراق فریب تبلیغات و جنگ روانی هدایت شده از سوی آمریکا و متحدانش را که با هدف فشار بر دولت عراق برای پذیرش این توافقنامه صورت می ‌گیرد، نخواهند خورد.»


اظهارات آقای جزایری در شرایطی عنوان می‌شود که محمود المشهدانی، رییس پارلمان عراق در آستان ورود به تهران، گفت وگو با مقامات ایرانی در مورد توافقنامه امنیتی را از محورهای اصلی سفر خود به تهران خواند.


آقای مشهدانی قرار است در این سفر با رییس جمهور، رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه ایران، دیدارها و مذاکراتی داشته باشد.


ایران مخالف شکل‌گیری توافقنامه امنیتی بغداد- واشینگتن است و بارها توقف خشونت‌های قومی و فرقه‌ای در عراق را در گرو خروج نیروهای خارجی از این کشور دانسته‌است.


با این حال ماه گذشته روزنامه «وال استريت ژورنال» خبر داد که هيئت‌های مذاکره ‌کننده آمريکا و عراق پس از ماه‌ ها چانه‌زنی بالاخره توانسته‌اند بر سر طرح پيش‌نويس اين معاهده به توافق برسند.


اين روزنامه با اشاره به تلاش چند ماهه مقامات آمريکايی و عراقی برای توافق بر سر چگونگی ادامه حضور نظاميان آمريکا در عراق، نوشت: «فشار حکومت ايران بر دولت عراق برای مخالفت با اين توافقنامه رو به افزايش بوده است.»


وال استريت ژورنال همچنین با اشاره به این موضوع که جزئيات اين معاهده هنوز قطعی نشده، تصریح کرده بود که حکومت ايران، با مرزهای وسيع و سابقه طولانی مراودات و خصومت با عراق، در مواضع خود کاملاً مشخص کرده که از پيشرفت در مذاکرات امنيتی عراق و آمريکا ناراضی است.


این مواضع بار دیگر در اظهارات سردار جزایری منعکس شده و این مقام عالی‌رتبه نظامی، تصویب این توافقنامه را، «لکه ننگی در تاریخ عراق» خوانده است.


آقای جزایری در عین حال ابراز اطمینان کرده که «مقامات عراقی مراقب شیطنت‌هایی که در این رابطه صورت می‌گیرد هستند و اجازه نخواهند داد که تاریخ کشورشان با رسوایی اینچنین، لکه‌دار شود.»


«به حصول توافق نزدیک هستیم»


در همین حال وزیر امور خارجه عراق در نشست مطبوعاتی مشترک با جان نگروپونته، فرد شماره دوی وزارت امور خارجه آمریکا، اعلام کرد که با وجود برخی موانع، ایالات متحده و عراق به دستیابی به توافق در مورد این معاهده نزدیک هستند.


توافقنامه امنیتی بغداد- واشینگتن، به آمریکا اجازه می‌دهد که پس از پایان مهلت قانونی تعیین شده از سوی سازمان ملل در دسامبر سال جاری، نیروهای خود را در عراق نگه دارد.


با این حال بر اساس گزارش «آسوشیتدپرس» از رسانه‌های ایرانی، این توافقنامه همچنین به آمریکا اجازه می‌دهد که با احداث ۱۴ پایگاه دائم نظامی در عراق، از فضای آبی، خاکی و هوایی این کشور برای تدارک عملیات نظامی بهره ببرد.


این گزارش حاکی است که اعطای مصونیت قضایی به اتباع ایالات متحده از دیگر مواردی است در مفاد این توافقنامه گنجانده شده است.


بغداد خواستار آن است که در اين قرارداد، «افق زمانی» مشخصی برای خروج نيروهای آمريکايی از عراق گنجانده شود، ولی کاخ سفيد همواره از تعيين تاريخ مشخصی برای خروج سربازانش خودداری کرده است.


XS
SM
MD
LG