لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

هشدار بوش به ایران و سوریه در باره بحران لبنان


آقای بوش در آستانه سفر پنج روزه خود به خاورميانه، برای کمک به ارتش لبنان در برابر شبه نظاميان حزب الله ابراز آمادگی کرد.(عکس: EPA)
آقای بوش در آستانه سفر پنج روزه خود به خاورميانه، برای کمک به ارتش لبنان در برابر شبه نظاميان حزب الله ابراز آمادگی کرد.(عکس: EPA)

جورج بوش، رییس جمهوری آمريکا، به ايران و سوريه هشدار داد که جامعه جهانی اجازه نخواهد داد لبنان بار ديگر تحت سلطه کشورهای خارجی قرار گيرد.


آقای بوش در آستانه سفر پنج روزه خود به خاورميانه، برای کمک به ارتش لبنان در برابر شبه نظاميان حزب الله ابراز آمادگی کرد.


وی در مصاحبه با تلويزيون العربيه با اشاره به نا آرامی های اخير در لبنان اقدامات اخير گروه حزب الله را شديدا محکوم کرد و گفت: «حزب الله و حاميانش در ايران با به کارگيری خشونت عليه مردم و دولت لبنان تلاش می کنند تا آنها را به پيروی از خواسته های خود وادار سازند.»


رییس جمهوری آمريکا با اشاره به اين که «کمک های نظامی، کاربردی ترين اقدامات حمايت گرانه از دولت لبنان محسوب می شود» اعلام کرد در مقابله نظامی با شورشيان، به طور کامل از دولت سينيوره دفاع خواهد کرد.


جرج بوش که در سفر خود به خاورميانه با رهبران کشورهای اسرائيل، مصر و عربستان سعودی ديدار خواهد داشت، گفت در اين سفر تلاش خواهد کرد رهبران مذهبی را به حمايت از دولت سينيوره ترغيب کند.



ارتش وارد عمل می شود


از بامداد روز سه شنبه ارتش لبنان برای مقابله با گروه های مسلح غير قانونی وارد عمل شد. اين اقدام برای پايان بخشيدن به خشونت های هفته اخير در لبنان آغاز شده است.


ارتش لبنان اکنون برای کنترل اوضاع در مناطق درگيری مستقر شده است، در اين مناطق تاکنون ۸۱ نفر کشته شده اند. شدت درگيری ها به حدی است که اتحاديه عرب قرار است هيئتی بلندپايه را به منظور گفت وگو با طرف های درگير در بحران لبنان به بيروت اعزام کند.


بحران اخير لبنان زمانی آغاز شد که دولت اين کشور در جلسه سه شنبه هفته گذشته خود، مسدود کردن شبکه مخابراتی حزب الله و تغيير وفيق شقير، عضو گروه امل و فرمانده امنيتی فرودگاه بيروت، را تصويب کرد.


در واکنش به اين تصميمات، حسن نصرالله، رهبر حزب الله، روز پنجشنبه دولت لبنان را متهم کرد که با اين اقدام به گروه وی اعلان جنگ داده است.


سوريه و جمهوری اسلامی ايران متهم هستند که با حميات از گروه های مخالف دولت فواد سينيوره از اين درگيری ها حمايت می کنند.


از ماه نوامبر گذشته که لبنان بدون رييس جمهوری مانده است و احزاب و گروهای سياسی آن بر سر يک نامزد واحد به توافق نرسيده اند، اين کشور با بحران سياسی عميقی دست و پنجه نرم می کند.


بر خی تحليلگران وضعيت جاری در لبنان را ادامه اختلافات گسترده و مقابله کشورهايی چون ايران و سوريه با ايالات متحده در منطقه خاورميانه ارزيابی می کنند.


XS
SM
MD
LG