لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

شیمون پرز خواستار ارائه ابتکار تازه‌ای در روند صلح از سوی دولت نتانیاهو شد


شیمون پرز (وسط) در کنار بنیامین نتانیاهو (چپ)
شیمون پرز (وسط) در کنار بنیامین نتانیاهو (چپ)
شیمون پرز، رئیس‌جمهور اسرائیل از دولت بنیامین نتانیاهو خواست تا «پیش از آنکه جامعه بین‌المللی طرحی را به اسرائیل تحمیل کند، خود ابتکار تازه‌ای را در راه از سرگیری صلح خاورمیانه ارائه کند».

آقای پرز، روز جمعه در واکنش به این احتمال که ممکن است دولت باراک اوباما و یا اتحادیه اروپا طرح تازه‌ای را به اسرائیل تحمیل کنند، گفت که «اگر ما با طرح‌های دیگران مخالفیم، باید خود آستین را بالا بزنیم»، و افزود که «به جای آنکه دیگران طرح بدهند، خود باید مبتکر آن باشیم».

در این میان روزنامه چپگرای صلح‌خواه اسرائیلی هاآرتص، جمعه به نقل از «مقامات بلند پایه» (اسرائیلی) که نام آنها را نبرده بود، از وجود طرح تازه‌ای در واشینگتن برای ارائه در آینده نزدیک خبر داده بود.

همزمان، روزنامه نیویورک تایمز نیز در روزهای اخیر گزارش داده است که کاخ سفید در حال تنظیم برنامه جدیدی در چهار بند برای روند صلح خاورمیانه است: برپایی کشور فلسطین، لغو حق بازگشت پناهندگان فلسطین به خاک اسرائیل، اعلام اورشلیم به عنوان پایتخت هردو کشور اسرائیل و فلسطین، و توجه به نیازهای امنیتی ویژه اسرائیل.

در هر حال، نیویورک تایمز نوشته بود که باراک اوباما در ارائه این طرح مردد است زیرا درحالی که او و وزیر خارجه‌اش حامی این برنامه هستند، اما دیپلمات‌های ارشدی در این دولت، مانند دنیس راس، با آن مخالفت کرده‌اند.

این در حالی است که قرار است بنیامین نتانیاهو، به دعوت جان بوینر، رءیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا ماه مه در کنگره واشینگتن سخنرانی کند.

رسانه‌های اسرائیلی هفته‌هاست که می‌گویند آقای نتانیاهو در سخنرانی در کنگره، ابتکار تازه‌ای را برای از سرگیری گفت‌وگوهای راکد مانده با فلسطینی‌ها مطرح خواهد کرد.

پس از دو سال و اندی رکود کامل در تماس‌های سران اسرائیلی و فلسطینی، در نیمه نخست ماه سپتامبر گذشته، سه دیدار میان بنیامین نتانیاهو و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در واشینگتن، اورشلیم و شرم الشیخ برگزار شد اما از آن به بعد دوباره تماس‌ها به اغما رفته است.

نظر به این رکود، فلسطینی‌ها برای تحقق آرمان دیرینه خود در داشتن کشور مستقل، به سازمان ملل مراجعه کرده و خواهان شناسایی کشور مستقل فلسطین از سوی مجمع عمومی شده‌اند.

فلسطینی‌ها امیدوارند که مجمع عمومی در سپتامبر امسال، شهریور ۱۳۹۰، به استقلال کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ با پایتختی شرق اورشلیم رأی موافق دهد، و فلسطین به عنوان عضو متساوی‌الحقوق به جمع کشورهای سازمان ملل بپیوندد.

همزمان، نشریه آلمانی اشپیگل شنبه گزارش داده است که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، می‌خواهد از محمود عباس درخواست کند که فراخوان از سازمان ملل را برای رأی‌گیری بر سر استقلال فلسطین فعلاً رها کند تا به مذاکرات دو جانبه صلح اسرائیلی- فلسطینی بخت پیشرفت داده شود.

قراراست خانم مرکل ماه آینده، در آلمان پذیرای محمود عباس باشد.

آقای عباس که هم اینک نیز در اروپا به سر می‌برد، پنجشنبه در دیدار در کاخ الیزه پاریس با نیکلا سرکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه، گفت که فلسطینی‌ها تصمیمات یکجانبه را نمی‌خواهند اما حق دارند که از سازمان ملل بطلبند که حقوق آنها را تأمین کند.

محمود عباس چهارشنبه نیز در مصاحبه با شبکه اروپایی یورونیوز یادآورشد که استقلال کشور اسرائیل هم در رأی‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل (رأی‌گیری ۲۹ نوامبر ۱۹۴۷) امکان‌پذیر شد.

گرچه اعلام استقلال اسرائیل به دلیل مخالفت فلسطینی‌ها با قطعنامه سازمان ملل که رأی به تقسیم این سرزمین به دو کشور فلسطین و اسرائیل داده بود، تا بهار ۱۹۴۸ به تأخیر افتاد.

آقای عباس همچنین از اینکه آمریکا به فلسطینی‌ها فشار می‌آورد تا از راهکار رأی‌گیری در سازمان ملل، کشور فلسطین اعلام استقلال نکند، انتقاد کرد و گفت «پس ما به کجا مراجعه کنیم؟».

آمریکا در روزهای اخیر نیز با استقلال یکجانبه کشور فلسطین مخالفت کرده است، هرچند که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا بر لزوم هرچه سریع‌تر «اعمال فشار» بر طرفین برای بازگشت به میز مذاکرات صلح، علیرغم تلاطم‌های سیاسی جاری در خاورمیانه، تأکید کرده است.

با وجود مخالفت آمریکا با رویکرد فلسطینی‌ها، سفیر فرانسه در سازمان ملل در نشست پنجشنبه شورای امنیت، تأکید کرد که کشورش همراه با دیگر اعضای اتحادیه اروپا این احتمال را بررسی می‌کنند که کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسند، به این امید که روند صلح احیا شود.

در نشست پنجشنبه شورای امنیت، سفیر ترکیه نیز گفته بود که کشورش «حتی بدون دستیابی فلسطینی‌ها و اسرائیل به پیمان صلح، کشور مستقل فلسطین را با چشمان بسته به رسمیت می‌شناسد» و افزوده بود که «جامعه بین‌المللی باید با ابراز همبستگی با فلسطینی‌ها به آنها امکان دهد تا در صلح و احترام زندگی کنند».

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه هفته گذشته گفته بود که کشورش آماده میانجی‌گری میان اسرائیل و فلسطینی‌ها برای احیای روند شکست‌خورده تماس‌های صلح است.
XS
SM
MD
LG