لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

دو سال اعتراض و کشته‌شدگانی که آماری از آنها در دست نیست


تصویر مرد مسلحی که از فراز یک پایگاه بسیج در حوالی میدان آزادی، اندکی پس از خاتمه راهپیمایی مسالمت‌آمیز ۲۵ خرداد ۸۸ به روی معترضان آتش گشود
تصویر مرد مسلحی که از فراز یک پایگاه بسیج در حوالی میدان آزادی، اندکی پس از خاتمه راهپیمایی مسالمت‌آمیز ۲۵ خرداد ۸۸ به روی معترضان آتش گشود
دو سال از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ می‌گذرد و تاکنون آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان اعلام نشده است. وابستگان به حکومت می‌گویند بیشتر کشته‌شدگان، بسیجیان بوده‌اند. اما مخالفان دولت می‌گویند که نه تنها حکومت در این مورد دروغ می‌گوید بلکه آمار کشته‌شدگان هم بیش از آماری است که حکومت اعلام می‌کند.

«دیگر خسته شده‌ام. آنقدر این طرف و آن طرف ما را سردوانده‌اند که دیگر توان ندارم. بچه من فقط ۱۶ سال و سه ماه داشت. غیرتش قبول نکرد از کنار دختری که او را کتک می‌زدند بگذرد. اعتراض کرد و گلوله را در شکم او خالی کردند. بعد یک نفر را گرفتند و گفتند قاتل پسرم است. او بسیجی بود. اما چندی نگذشت که آزادش کردند و گفتند اشتباه گرفته‌اند. در حالی که خودشان می‌گفتند گلوله از اسلحه او شلیک شده بود. بعد هم شروع کردند به سر دواندن ما. می‌خواهند ما را خسته کنند تا دیگر پیگیری نکنیم»

این گفته‌های اصغر عبادی، پدر میثم عبادی، یکی از کشته‌شدگان پس از انتخابات سال ۸۸ است که در گفت‌وگو با فرشته قاضی در سایت روزآنلاین انجام شده است.

هر چند هنوز آمار دقیقی از کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات در میان نیست، اما برخی از وابستگان حکومت جمهوری اسلامی از جمله سعید قاسمی، از فرماندهان سابق سپاه، می‌گویند که تعداد کشته‌شدگان حدود ۳۰ نفر است که بیشتر آنها بسیجیان بوده‌اند. سعید قاسمی:

«چقدر شهید دادیم توی این فتنه؟ چقدر؟ آمار شهدایمان چقدر بوده است؟ جالب است نه ؟ نمی‌دانیم. به حسب یک روایت گفته‌اند ۳۰ نفر. جانبازانشان چند نفرند؟ باید بیاییم در این محافل یکی یکی پیداشان کنیم. بگوییم آقا این یکی دو چشم داده است. آن یکی تمام بدنش و پشتش پر از آثار دشنه است. چقدر مظلومیت که نتوانستیم در حین تشییع‌شان آمدند و گفتند که بی سر و صدا و آرام. چرا؟ چون ما شهدای دیگری مثل ندای آقاسلطان هم داریم. اگر شما بخواهید اینها را علم کنید پس آنها چی؟ با کمال پررویی و وقاحت در اوج مظلومیت جمهوری اسلامی. اوج مظلومیت. تعداد شهدا ۳۰ تاست؟ اگر این تعداد درست است بارک الله به شما. هشت ماه مداومت فنته و ۳۰ شهید؟ کی باور می‌کند چنین تعدادی را؟»

اما مسیح علی‌نژاد، خبرنگاری که با تعداد زیادی از خانواده‌های کشته‌شدگان مصاحبه کرده، حرف‌های دیگری می‌زند. مسیح علی‌نژاد:

«تا کنون خانواده‌های ۴۳ نفر از کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات به صورت رسمی با رسانه‌های داخل و خارج کشور مصاحبه کرده‌اند. در این میان حکومت شش نفر از آنها را به نام‌های داود صدری، کاوه سبزعلی‌پور، میثم عبادی، حمید حسین‌بیگ عراقی، محمدحسین فیض و غلامحسین کبیری را به عنوان بسیجی معرفی کرده است. اما خانواده‌های چهار تن از این کشته‌شدگان به نام‌های داود صدری، کاوه سبزعلی‌پور، میثم عبادی و حمید حسین‌بیگ عراقی طی مصاحبه‌های رسمی که با جرس و روزآنلاین انجام داده‌اند، بسیجی بودن فرزندانشان را از اساس تکذیب کرده‌اند. من فکر می‌کنم این چالشی که در مورد بسیجی بودن یا نبودن به وجود آمده را بعد از راهپیمایی ۲۵ بهمن ماه دولت آشکار کرد. آنجایی که صانع ژاله را به عنوان بسیجی معرفی کرد.»

در سال ۸۸ میرحسین موسوی و مهدی کروبی از رهبران مخالفان دولت، کمیته‌ای تشکیل دادند و تا قبل از اینکه مأموران امنیتی اعضای این کمیته را بازداشت کنند، نام ۷۲ نفر را به عنوان کشته‌شدگان حوادث پس از انتخابات اعلام کردند.

البته مسیح علی‌نژاد ترس و فشارهای امنیتی را دلیلی می‌داند که تا کنون تعدادی از خانواده کشته‌شدگان حاضر به مصاحبه با خبرنگاران نشده‌اند.

«دلیل سکوت خودشان را احساس ناامنی و فشارهای نهادهای امنیتی اعلام می‌کنند. بنابراین هستند کسانی که هنوز مصاحبه نکرده‌اند اما اعلام کرده‌اند که فرزندانشان کشته شده‌اند. در آن لیست کسانی هستند که ما هنوز به آنها دسترسی پیدا نکرده‌ایم به این دلیل که بعد از حمله‌ای که به کمیته پیگیری وضعیت قربانیان بعد از انتخابات صورت گرفت، همه اطلاعات در اختیار نهادهای امنیتی قرار گرفت و برخی از این خانواده‌ها پس از آن دچار ترس شدند و هیچ اطلاعات دیگری به خبرنگاران ندادند.»

بر اساس برخی سایت‌های خبری، تعدادی از خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات پس از انتخابات، با طرح شکایت خواهان معرفی و محاکمه قاتل فرزندان و اعضای خانواده خود شدند. هر چند تا کنون به هیچ کدام از این شکایات رسیدگی نشده است و حتی از برخی خانواده‌ها خواسته شده که با گرفتن دیه رضایت بدهند و سکوت پیشه کنند.
  • 16x9 Image

    وحید پوراستاد

    وحید پوراستاد، روزنامه‌نگار سیاسی است که سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های مختلف ایران را دارد. او از اواخر سال ۸۹ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا چندین مستند رادیویی و فیلم مستند ساخته است.

    وحید پوراستاد را در تلگرام به نشانی: telegram.me/pourostadv، و در توئیتر با شناسه twitter.com/pourostad، دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG