لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۲

حزب راست افراطی اتریش کنترل چند وزارتخانه کلیدی را در دست می‌گیرد


هانس کریستن اشتراخه، معاون صدر اعظم منتخب اتریش، و رهبر حزب آزادی(چپ) و سباستین کورتز، صدراعظم منتخب اتریش
هانس کریستن اشتراخه، معاون صدر اعظم منتخب اتریش، و رهبر حزب آزادی(چپ) و سباستین کورتز، صدراعظم منتخب اتریش

حزب راست افراطی اتریش با ائتلاف با محافظه‌کاران در این کشور، کنترل چند وزارتخانه کلیدی در این کشور را در دست می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «حزب آزادی» کنترل وزارتخانه‌های کشور، دفاع و خارجه را در دست خواهد داشت.

سباستین کورتز، صدراعظم منتخب اتریش، از حزب محافظه‌کار مردم، روز شنبه ۲۵ آذرماه اعلام کرد مراسم تحلیف دولت جدید این هفته برگزار می‌شوند.

آقای کورتز تأکید کرد که دولت جدید حامی اتحادیه اروپا خواهد بود اما از بروکسل خواهد خواست که در مسائل ملی کمتر دخالت کند.

صدراعظم منتخب اتریش پس از ائتلاف با حزب راست افراطی اتریش گفت: «ما درباره اتخاذ موضع طرفدار اتحادیه اروپا با هدف تقویت تفویض اختیارات (به کشورها) در اتحادیه اروپا به توافق رسیدیم».

او تأکید کرد اگر اتحادیه اروپا خود را درگیر مسائل کوچک نکند، در مسائل بزرگ‌ قوی‌تر عمل خواهد کرد.

در همین حال هانس کریستن اشتراخه، معاون صدر اعظم منتخب اتریش، و رهبر حزب آزادی، گفت دولت آینده همانند سوئیس مدل «دموکراسی مستقیم» را می‌پسندد. او در عین حال گفت دولت آینده برای خروج از اتحادیه اروپا همه‌پرسی نخواهد گذاشت.

هانس کریستن اشتراخه اظهار داشت: «ما با اتحادیه اروپا هستیم، ما طرفدار پروژه صلح اروپا هستیم. اما ما به بسیاری از تحولات به دیده انتقاد می‌نگریم و البته آن را بیان کرده و دنبال (کشورهای) هم‌نظر خواهیم بود.»

هانس کریستن اشتراخه ۴۸ ساله، رهبر حزب آزادی، پیشتر اتحادیه اروپا را یک «هیولای دیوانسالارانه» خوانده و گفته بود خروج بریتانیا از این اتحادیه احتمالاً به نفعش است.

سباستین کورتز صدر اعظم منتخب اتریش، هم که تنها ۳۱ سال دارد در ماه مه امسال رهبری حزب مردم را به دست گرفت و بلافاصله این حزب را از ائتلاف با سوسیال‌دموکرات‌ها خارج کرد.

حزب آزادی که مشی راست افراطی دارد، در انتخابات اتریش با ۲۶ درصد آرا در رتبه سوم قرار گرفت؛ این در حالی است که حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» ماه گذشته ۱۳ درصد آرا را در انتخابات آلمان از آن خود کرد.

سباستین کورتز و هانس کریستن اشتراخه هر دو با تمرکز به مهاجران توانستند رأی‌دهندگان را به خود جذب کنند.

حزب راست افراطی آزادی در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی مدتی قدرت را در اتریش در دست داشت.

خیرت ویلدرز، رهبر حزب آزادی هلند، روز شنبه در کنگره راستگرایان افراطی در پراگ ورود حزب آزادی اتریش به قدرت را «نتیجه‌ای چشمگیر» خواند.

مارین لوپن، رهبر حزب جبهه ملی فرانسه، نیز قدرت گرفتن حزب آزادی اتریش را «خبر بسیار خوبی برای اروپا» دانست.

XS
SM
MD
LG