لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

روسیه از تصمیم اتحادیه اروپا برای فراخواندن سفیرش از مسکو ابراز تأسف کرد


مارکوس اِدِرِر، سفیر اتحادیه اروپا در روسیه در کنار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه
مارکوس اِدِرِر، سفیر اتحادیه اروپا در روسیه در کنار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه

روسیه بار دیگر دست داشتن در سوء قصد به یک جاسوس سابق این کشور در بریتانیا را «اتهامی بی‌پایه» خواند و از اقدام اتحادیه اروپا در فراخواندن سفیرش از مسکو ابراز تأسف کرد.

آرتیوم کوژین، از سخنگویان وزارت خارجه روسیه، روز جمعه سوم فروردین با اشاره به مسموم شدن سرگئی اسکریپال و دخترش در شهری در جنوب بریتانیا گفت: بیانیه اتحادیه اروپا که روسیه را مسئول این حادثه می‌داند «تأسف برانگیز است» و «این اتهام بی‌پایه تنها به این دلیل صورت می‌گیرد که هیچ توضیح جایگزینی وجود ندارد».

این سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین اتحادیه اروپا را متهم کرد که از حادثه سالزبری تنها روایت بریتانیا را می‌پذیرد زیرا «تمایل دارد که از ترزا می، نخست‌وزیر آن کشور، در شرایط سخت حمایت کند».

سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسیه که اکنون شهروند بریتانیاست، اواسط اسفند گذشته به همراه دخترش، یولیا، در شهر سالزبری در جنوب بریتانیا بیهوش پیدا شدند و از آن زمان در بخش مراقبت‌های ویژه به سر می‌برند.

به گفته ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، این دو با سم اعصابی که کاربرد نظامی دارد و ساخت کشور روسیه است هدف حمله قرار گرفته‌اند.

پس از آنکه ترزا می خواستار همبستگی رهبران اتحادیه اروپا در قبال این اقدام شد، رهبران این اتحادیه در پایان نشست دو روزه خود در بروکسل بامداد جمعه اعلام کردند فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در روسیه را از مسکو فرا می‌خوانند.

رهبران اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه روسیه «به احتمال بسیار زیاد» در ماجرای سوء قصد به سرگئی اسکریپال در بریتانیا دست داشته است اعلام کردند سفیر این اتحادیه را از مسکو فرا می‌خوانند.مارک روته، نخست وزیر هلند روز جمعه اعلام کرد مارکوس اِدِرِر، سفیر اتحادیه اروپا در روسیه، از مسکو فراخوانده می‌شود تا در طول یک ماه به مشورت درباره اقدامات بعدی پرداخته شود.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز تأکید کرد اتحادیه اروپا احتمالا به اقدامات تلافی‌جویانه بیشتری علیه روسیه دست خواهد زد.

لهستان، لیتوانی و چند کشور حوزه دریای بالتیک نیز گفته‌اند در حال بررسی اقدامات بعدی، از جمله اخراج دیپلمات‌های روسیه از کشورهایشان هستند.

پیش‌تر بریتانیا از اخراج ۲۳ دیپلمات روس از این کشور خبر داده بود و روسیه نیز از اقدامی مشابه سخن گفته است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، ایتارتاس و رادیو اروپای آزاد / ح.ر. / ج
XS
SM
MD
LG