لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

حمله دادستان و فرمانده سپاه به روحانی همزمان با پیشنهاد «آتش‌بس‌ یکطرفه»


حسن روحانی رئیس جمهور و محمدعلی جعفری فرمانده سپاه
حسن روحانی رئیس جمهور و محمدعلی جعفری فرمانده سپاه

در ادامه حملات نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی و با وجود مطرح شدن پیشنهاد «آتش‌بس یک طرفهِ» اصولگریان با دولت، از سوی علیرضا زاکانی، فعال سیاسی اصولگرا، دادستان کل کشور و فرمانده کل سپاه پاسداران بار دیگر به حسن روحانی حمله کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز شنبه، ۱۰ تیر، در یک نشست خبری از آنچه «تخریب و تضعیف قوه قضاییه»خواند، انتقاد کرد.

وی تاکید کرد: «اگر گفته می‌شود که شما در این ۳۷ سال جز کشتن و زندان کردن چه کردید؟ ما می‌گوییم کار دستگاه قضا برخورد با جرم است. در دهه ۶۰ اگر برخورد قوه قضاییه نبود، ریشه نفاق برچیده نمی‌شد».

اشاره محمدجعفر منتظری به سخنان حسن روحانی در ایام انتخابات ریاست جمهوری درباره ابراهیم رئیسی، نامزد انتخابات و معاون اول سابقه قوه قضاییه، است.

ابراهیم رئیسی همراه با تعدادی دیگر از جمله مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت روحانی، از اعضای کمیته تصمیم‌گیرنده درباره اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ بود.

در همین حال حسن روحانی روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت در همدان گفته بود که «مردم ایران اعلام می‌کنند آنهایی که در طول ۳۸ سال فقط اعدام و زندان بلد بودند را قبول ندارند».

یک روز پیش از سخنان محمدجعفر منتظری، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، با اشاره به «تخریب‌‌های» صورت گرفته علیه سپاه، بسیج و قوه قضاییه گفته بود که «فتنه جدیدی در پیش است».

حسن روحانی روز اول تیر ماه در انتقادی تلویحی از فعالیت‌های سپاه پاسداران گفته بود که بخشی از اقتصاد ایران به دست «دولتی» داده شده که «هم تفنگ دارد و هم رسانه» و «کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند».

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، اما این سخنان را «بی‌انصافی» خوانده و گفته بود که اگر دولت «بدون تفنگ» باشد «توسط دشمنان تحقیر و تسلیم» خواهد شد.

اظهارات فرمانده سپاه علیه روحانی

آقای جعفری روز شنبه نیز با اشاره تلویحی به این موضوع از به گفته او، «برخی تلاش‌ها برای دامن زدن به بحث‌های نازل رسانه‌ای درباره سپاه» انتقاد کرد و گفت که «این تلاش‌ها نتیجه‌ای جز ناکامی برای بانیان آن در پی نخواهد داشت».

وی تاکید کرد: «ما برای مردم ایران جان می‌دهیم پس برایمان خیلی سخت نیست که زخم زبان‌ها را به جان بخریم».

روز جمعه نیز علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، با اشاره به سخنان آقای روحانی گفته بود که «هم آمریکا به سپاه حمله می‌کند هم برخی خودی‌ها به سپاه حمله می‌کنند.»

سخنان دادستان کل کشور علیه حسن روحانی درحالی بیان شده که درگیری‌های لفظی حسن روحانی و آیت‌الله خامنه‌ای و همچنین نهادهای زیر نظر او، پس از انتخابات دوباره آقای روحانی به ریاست جمهوری افزایش یافته است.

در راهپیمایی جمعه گذشته، عده‌ای در اطراف آقای روحانی شعارهای «مرگ بر منافق»، و«روحانی، بنی صدر پیوندتان مبارک» سر دادند که انتشار فیلم و تصاویر آن بازتاب‌های فراوانی در ایران داشته است.

در همین حال دادستان کل کشور گفت که دادستان تهران در این‌باره پرونده ای تشکیل داده و وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی نیز «اطلاعات لازم را جمع‌آوری کرده‌اند».

وی در عین حال این پرسش را مطرح کرد که اگر به رئیس قوه قضاییه، هم «توهین می‌شد» طرفداران رئیس جمهور اینگونه واکنش نشان می‌دادند.

سخنان دادستان کل کشور درحالی بیان شده است که در سال‌های گذشته تعدادی از فعالان سیاسی و خبرنگاران به دلیل انتقاد از رئیس قوه قضاییه به زندان محکوم شده اند.

از جمله محمود علیزاده طباطبایی، وکیل عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی، روز چهارشنبه هفتم تیر، خبر داده بود که موکلش در یک حکم جدید و به اتهام «توهین به رئیس قوه قضاییه» به شش ماه زندان محکوم شده است.

چند روز پیش از شعار دادن گروهی از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز قدس علیه حسن روحانی، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه، ۲۲ تیر، گفته بود که نباید تجربه سال ۵۹ تکرار شود که «رئیس جمهور وقت [ابوالحسن بنی صدر] جامعه را دوقطبی و مردم را به دو دسته مخالف و موافق تقسیم کرد».

پس از این سخنان، برخی از کانال‌های تلگرامی و سایت‌های حامی آیت‌الله خامنه‌ای هشدار دادند که ممکن است حسن روحانی نیز سرنوشتی مانند آقای بنی‌صدر داشته باشد.

واکنش‌ها به پیشنهاد «آتش‌بس یک طرفه»

ادامه حملات نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی به رئیس جمهور ایران در حالی است که مراسم تحلیف حسن روحانی روز ۱۴ مرداد برگزارخواهد شد و پس از آن نیزرئیس جمهور کابینه دوم خود را تشکیل خواهد داد.

در همین حال اسحاق جهانگیری،معاون اول آقای روحانی، روز شنبه ضمن اظهار این‌که «باید رأی مردم را بپذیریم»، تأکید کرد که «دولت از مسیر خود منحرف نمی‌شود».

با وجود ادامه حملات اصولگرایان به دولت، علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس نهم، در کانال تلگرامی خود نوشت: «به نظر امروز باید هوشیار بود، از جنجال پرهیز کرد و حتی آتش‌بس یک‌طرفه داد و با ایجاد آرامش، فرصتی به عموم مردم داد تا با بازشناسی سره از ناسره، راه اصلاح اساسی جهت گیری مسئولان کشور را فراهم آورند».

احمد توکلی، دیگر نماینده اصولگرای مجلس نهم، نیز در حساب توییتری خود ضمن استقبال از این پیشنهاد نوشت که «حتی یکطرفه هم شده آتش‌بس دهیم تا اصلاحات اساسی به دست دولت انجام شود».

با این حال عبدالله رمضانزاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، در واکنش به نوشته آقای زاکانی، پیشنهاد«گفت‌و‌گوی ملی» را مطرح کرده است.

مصطفی تاج‌زاده، از چهره‌های شاخص اصلاح طلب در واکنش به این پیشنهاد در حساب توییتری خود نوشت که «نه آتش‌به‌اختیار را می‌پسندم و نه آتش‌بس را، زیرا نه‌ ‌فروپاشیده‌ایم و نه سیاست‌ورزی را میدان‌جنگ می‌دانم که پیروزی ‌یکی مستلزم نابودی ‌دیگریست».

وی تاکید کرد: «با معجزه گفت‌وگو از آتش گذر کنیم و با راهبرد برد-برد برجام‌ ملی را تحقق بخشیم؛ نیل به‌توافق در مسائل‌ حیاتی باوجود اختلاف‌نظر درموضوعات دیگر».

محمد خاتمی، رئیس جمهوری اسبق ایران، روز ۱۹ بهمن ۹۵، ضمن ابراز امیدواری به «تحقق آشتی ملی و همبستگی درونی» در ایران گفته بود که «الان بهترین موقعیتی است که می‌توان برای همبستگی همه نیروها در مسیر منافع ملی و دفع و رفع تهدیدها و توطئ‌ها فراهم آورد.»

اما رهبر جمهوری اسلامی یک هفته بعد این طرح را «بی‌معنی» خوانده و گفت که «با فتنه‌گران عاشورای ۸۸ آشتی» نخواهند کرد.

XS
SM
MD
LG