لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۰

مرکل: سرنوشت اتحادیه اروپا به مسئله مهاجرت گره خورده است


آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در نشست بروکسل
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در نشست بروکسل

سران اتحادیه اروپا در نشست دو روزه خود در بروکسل درباره موضوع حساس مهاجرت رایزنی می‌کنند. مسئله‌ای که به گفته صدر اعظم آلمان سرنوشت اتحادیه اروپا به آن گره خورده است.

در حالی که در ماه‌های اخیر از شمار مهاجران و پناهجویان به اتحادیه اروپا به نحو چشمگیری کاسته شده، اما پیروزی‌های پی‌در‌پی احزاب ضدمهاجرت و دست‌ راستی، ممکن است این اتحادیه را به سمت سیاست‌های سختگیرانه‌تر سوق دهد.

ایتالیا، که در آن یک دولت ضد اتحادیه اروپا و مهاجران به قدرت رسیده است، دیگر کشتی‌های مهاجران را در بندرهای خود نمی‌پذیرد. تاکنون سواحل ایتالیا و یونان از معبرهای عمده ورود مهاجران به قاره اروپا بوده است. جزیره مالت نیز تمایلی به پذیرش کشتی‌های مهاجران ندارد.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که خود از سوی حزب ائتلافی‌اش تحت فشار است، روز پنجشنبه هفتم تیرماه پیش از رفتن به بروکسل به قانون‌گذاران کشورش گفت: «اروپا با چالش‌های زیادی مواجه است اما چالش مهاجرت می‌تواند سرنوشت اتحادیه اروپا را تعیین کند».

آنگلا مرکل هم از داخل و هم از خارج در مورد سیاست‌های مهاجرتی‌اش تحت فشار است. منتقدان صدر اعظم آلمان وی را متهم می‌کنند که با این سیاست‌ها امنیت اتحادیه اروپا را به خطر انداخته است. حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» نیز دولت ائتلافی آنکلا مرکل را آماج حملات خود قرار داده است.

حزب آلترناتیو برای آلمان از سال ۲۰۱۵ که موجی از پناهجویان سوری و عراقی راهی اروپا شدند، با اقبال روبرو شده است.

از سوی دیگر احزابی که با آنگلا مرکل ائتلاف کرده‌اند، خواستار بستن مرز آلمان و اتریش بر روی پناهجویان هستند که باعث نگرانی مقام‌های اتحادیه اروپا شده است.

این مقام‌ها بیم آن دارند که در صورت بازگرداندن پناهجویان به اتریش، کشورهای دیگر هم دست به اقدامی مشابه بزنند.

در همین حال این احتمال وجود دارد که دولت دست راستی اتریش مرز خود با ایتالیا را به روی پناهجویان ببندد. ایتالیا نیز از هم‌اکنون سواحل خود را به کشتی‌های مهاجران بسته است.

در هفته‌ا‌ی که گذشت پلیس اتریش در اقدامی کم‌سابقه در مرز اسلوونی رزمایشی برای مواجهه با پناهجویان برگزار کرد که میرو سرار، نخست‌وزیر اسلوونی، آن را «تحریک‌آمیز» خواند.

رهبران اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد مراکزی در کشورهایی مانند الجزایر، مصر، لیبی، مراکش، تونس و نیجر هستند تا مهاجرانی که راهی اروپا می‌شوند به این مراکز هدایت شوند.

اما چنین طرحی بسیار هزینه‌بر است و تاکنون هیچ یک از کشورهای آفریقایی از آن استقبال نکرده است.

آنگلا مرکل روز پنجشنبه در این زمینه گفت: «ما می‌توانیم درباره پهلوگرفتن کشتی‌های (مهاجران) در دیگر کشورها مثلا در شمال آفریقا صحبت کنیم. اما لازم است که ما با این کشورها گفت‌وگو کنیم».

آنگلا مرکل افزود: «توافق اتحادیه اروپا با ترکیه موردی است که هر دو طرف بر سر آن هم‌نظرند. از این رو لازم است که درباره نیازهای این کشورها گفت‌وگو کنیم. ما باید این کار را همراه با آژانس پناهندگان سازمان ملل و سازمان بین‌المللی مهاجرت انجام دهیم».

صدراعظم آلمان تاکید کرد: «دفاع از مرزهای پیرامونی ما اروپا را متحد می‌کند... کشورهایی که که میزبان خیل پناهندگان هستند نیار به حمایت دارند. اما پناهجویان و مهاجران نباید به میل خود کشور مورد نظر خود را برای دریافت پناهندگی انتخاب کنند».

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، در این نشست از کشورهای عضو خواست که با ایجاد مراکزی در بیرون از اتحادیه اروپا برای جلوگیری از ورود مهاجران به این اتحادیه موافقت کنند. وی هشدار داد با بستن مرزهای پیرامونی و کشورهای عضو هرج و مرج و اختلاف اتحادیه اروپا را فرا می‌گیرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز، آلمان و آسوشیتدپرس/ ح.ر / ک.ر
XS
SM
MD
LG