لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۶

داعش مسئولیت حمله انتحاری کربلا و حمله راکتی به نیروهای آمریکایی را به‌عهده گرفت


گروه داعش روز یکشنبه مسئولیت حمله به نیروهای آمریکایی در غرب موصل و نیروهای عراقی در کربلا را به عهده گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گروه داعش در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای آمریکایی را در شرق تلعفر با راکت هدف قرار داده است. تلعفر که در غرب موصل قرار دارد، هنوز در کنترل داعش است.

ارتش آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که روز یکشنبه دو نفر از نیروهایش هنگام عملیات در شمال عراق کشته و پنج نفر دیگه زخمی شده‌اند.

ماه گذشته نیروهای عراقی که از سوی ایران و آمریکا حمایت می‌شوند، توانستند پس از ۹ ماه نبرد سنگین موصل دومین شهر بزرگ عراق را از گروه حکومت اسلامی بازپس بگیرند.

داعش همچنین روز یکشنبه مسئولیت حمله به نیروهای عراقی در کربلا را به عهده گرفت.

به گفته ژنرال یحیی رسول، رئیس ستاد مشترک عراق، حمله انتحاری داعش در یک ایست بازرسی بیرون از شهر کربلا صورت گرفته و که در نتیجه آن یک سرباز کشته و دو سرباز دیگر نیز زخمی شده‌اند.

نیروهای عراقی هم‌اکنون خود را برای بازپس‌گیری تلعفر آماده می‌کنند.

هفته گذشته سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد، با وجود شکست‌های سنگین گروه حکومت اسلامی در عراق و سوریه، این گروه همچنان «انگیزه و توان» لازم برای انجام حملات در کشورهای جهان و حمایت مالی از هوادارانش را دارد.

در این گزارش ۲۴ صفحه‌ای که برای ارائه به اعضای شورای امنیت تهیه شده، آمده که داعش اعضای خود را در گروه‌های کوچک به خارج اعزام کرده که ردگیری آنها را با مشکل مواجه می‌کند. در این گزارش افزایش حملات در اروپا در راستای همین استراتژی ارزیابی شده است.

برپایه این گزارش داعش به غیر از اروپا، دنبال محکم کردن جاپای خود در جنوب آسیاست؛ این گزارش نبردهای خونین در جنوب فیلیپین که تنها در طول دو ماه ۷۰۰ کشته برجای گذاشته، در همین راستا دانسته است.

این گزارش یادآور می‌شود شمار جنگجویان خارجی که به عراق و سوریه سفر می‌کنند همچنان روند کاهشی دارد و وضعیت مالی این گروه هم رو به وخامت گذاشته است.

به عقیده نظر نویسندگان این گزارش پس از «آزادسازی» موصل فرماندهی این گروه کاملاً متلاشی نشده و هنوز تهدید عمده نظامی به شمار می‌رود.

این گزارش یادآور شده که داعش، با تغییر کاربری پهپادهای موجود در بازار آنها را برای عملیات شناسایی بمباران به‌کار می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG