لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

رهبر سابق جدایی‌طلبان کاتالونیا در آلمان بازداشت شد


کارلوس پوجدمون رهبر سابق جدایی‌طلبان کاتالونیا
کارلوس پوجدمون رهبر سابق جدایی‌طلبان کاتالونیا

پلیس آلمان روز یکشنبه پنجم فروردین کارلوس پوجدمون رهبر سابق جدایی‌طلبان کاتالونیا رادر شهر کیل مرکز ایالت شلسویگ-هولشتاین بازداشت کرد.

پوجدمون که تحت تعقیب دولت اسپانیا است، در راه بازگشت از فنلاند و هنگام عبور از مرز دانمارک به آلمان دستگیر شد. کارلوس پوجدمون باید روز دوشنبه ششم فروردین در دادگاه آلمان حاضر شود.

رهبر سابق جدایی‌طلبان کاتالونیا با اتهاماتی نظیر شورش، تحریک علیه حکومت، سوءاستفاده از اموال عمومی، نافرمانی و سلب اعتماد (از مردم) مواجه شده است.

وی چند ماه پیش از بیم دستگیری، به بلژیک رفت و علی‌رغم درخواست مادرید، دادگاه بلژیک با استرداد او مخالفت کرد.

رالف دوپر، معاون دادستان کل ایالت شلسویگ-هولشتاین آلمان گفت دادگاه درباره قانونی بودن استرداد پوجدمون به اسپانیا تصمیم خواهد گرفت.

پاول بکارت یکی از وکلای پوجدمون گفت موکلش به خاطر سختگیری‌های فرودگاه، ترجیح داده بود با خودرو سفر کند.

ایالت کاتالونیا مهرماه پارسال در حالی همه‌پرسی استقلال برگزار کرد که دولت مرکزی آن را غیرقانونی و مغایر با قانون اساسی اعلام کرده بود.

در این همه‌پرسی که بیش از ۴۰ درصد از واجدین شرایط شرکت کرده بودند، ۹۰ درصد از رای‌دهندگان به استقلال منطقه کاتالونیا رای دادند.

در آن هنگام کارلوس پوجدمان، رئیس دولت محلی وقت، نتیجه این همه‌پرسی را به پارلمان کاتالونیا فرستاد و این پارلمان هم رای به استقلال این منطقه داد.

پس از آن بود که دولت اسپانیا خودمختاری کاتالونیا را ملغی و رهبران تجزیه‌طلبان را تحت تعقیب قرار داد.

پس از انحلال دولت و پارلمان محلی کاتالونیا، انتخابات پارلمانی تازه‌ای در دسامبر سال ۲۰۱۷ در این منطقه از سوی دولت مرکزی برگزار شد که بار دیگر تجزیه‌طلبان در آن دست بالا را پیدا کردند.

با استفاده از خبرگزاری آلمان و رادیو فردا /ح.ر /ک.ر
XS
SM
MD
LG