لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

آمریکا: هرگونه مذاکره با پیونگ‌یانگ باید به غیرهسته‌ای شدن کره شمالی بینجامد


ژنرال کیم یونگ چل (راست) و ایوانکا ترامپ دختر رئیس‌جمهوری آمریکا در کره جنوبی در بازی‌های المپیک زمستانی
ژنرال کیم یونگ چل (راست) و ایوانکا ترامپ دختر رئیس‌جمهوری آمریکا در کره جنوبی در بازی‌های المپیک زمستانی

کاخ سفید روز یکشنبه، ششم اسفند، در واکنش به ابراز تمایل پیونگ‌یانگ برای مذاکره با واشینگتن اعلام کرد، هرگونه گفت‌وگو با کره شمالی باید به غیرهسته‌ای شدن این کشور منجر شود.

بنابر اعلام دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی، هیات کره شمالی که برای اختتامیه بازی‌های المپیک زمستانی به کشور همسایه خود سفر کرده، برای گفت‌وگو با واشینگتن ابراز تمایل کرده است.

کاخ سفید در بیانیه خود آورده است: «ایالات متحده، میزبان المپیک ما جمهوری کره، و جامعه بین‌الملل متفق‌القولند که غیرهسته‌ای شدن باید نتیجه هرگونه گفت‌وگو با کره شمالی باشد. تا غیرهسته‌ای شدن این کشور حداکثر فشار باید ادامه یابد».

کاخ سفید می‌افزاید: «همان‌طور که رئیس‌جمهور ترامپ گفت، اگر کره شمالی غیرهسته‌ای شود، راهی روشن‌تر برای آن وجود دارد. ما خواهیم دید که آیا پیام امروز پیونگ‌یانگ، در مورد تمایل به گفت‌وگو، نشانگر نخستین گام‌ها در راه غیرهسته‌ای شدن است یا نه».

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد مشخص نیست که این بیانیه نشانگر فاصله گرفتن کاخ سفید از مواضع قبلی خود است یا خیر؛ پیشتر واشینگتن، انجام هرگونه گفت‌وگو را منوط به برداشتن گام‌های ملموس و عملی پیونگ‌یانگ دانسته بود.

کره شمالی در سال گذشته میلادی چند آزمایش موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای انجام داد که قابلیت رسیدن به خاک آمریکا را داراست.

کره شمالی پیشتر نیز خواستار مذاکره بدون قید و شرط با آمریکا شده بود.

هیات عالی‌رتبه کره شمالی که در راس آن ژنرال کیم یونگ چُل قرار دارد، پیش از اختتامیه بازی‌های المپیک زمستانی با مون جائه-این رئیس‌جمهوری کره جنوبی دیدار یک‌ساعته داشت.

کره شمالی گروهی از ورزشکاران و هنرمندان خود را به این بازی‌ها اعزام کرد. در افتتاحیه این بازی‌ها کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی، نیز حضور داشت.

از سوی دیگر آمریکا روز جمعه تحریم‌های تازه‌ای علیه کره شمالی وضع کرد. به گفته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، این تحریم‌ها، «سنگین‌ترین» مجازاتی است که تاکنون علیه کره شمالی وضع شده‌ است. این تحریم‌ها به قصد فلج کردن کشتیرانی کره شمالی صورت گرفته.

رسانه‌های دولتی کره شمالی روز یکشنبه آمریکا را به انجام اقدامات تحریک‌آمیز برای تقابل با این کشور متهم کردند.

دونالد ترامپ هشدار داده اگر این تحریم‌ها موثر واقع نشوند آمریکا وارد «فاز دوم» خواهد شد؛ اقدامی که به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، «برای جهان بسیار بسیار اسف‌بار خواهد بود».

رسانه‌های کره شمالی گفته‌اند محاصره دریایی کره شمالی از سوی آمریکا می‌تواند به منزله اقدام جنگی تلقی شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و رویترز/ ح.ر / ک.ر
ح.ر.
XS
SM
MD
LG