لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

رئیس جمهور تونس نسبت به خطر سلفی‌ها در کشورش هشدار داد


منصف مرزوقی
منصف مرزوقی
المنصف المرزوقی رئیس جمهور تونس، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، نسبت به خطر سلفی‌ها در کشورش هشدار داد.

المرزوقی این مصاحبه را در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام داده است.

این مصاحبه که روز جمعه هفتم مهرماه منتشر شده،‌ دو هفته پس از آن صورت گرفته است که شماری از اسلامگرایان تونسی در اعتراض به فیلم «معصومیت مسلمانان» که در آن به پیامبر اسلام توهین شده، به سفارتخانه آمریکا حمله کرده و بخش‌هایی از ان را به آتش کشیدند. در درگیری میان مهاجمان و نیروهای امنیتی تعدادی کشته و زخمی شدند.

المرزوقی در این مصاحبه گفت که پلیس تونس، شمار سلفی‌ها را در این کشور، حدود ۳هزار نفر از جمعیت ۱۰میلیون نفری کل تونس ارزیابی می‌کند.

او افزود: «دلیل حادثه دو هفته پیش ضعف در تدابیر امنیتی اتخاذ شده بود. گمان نمی‌کردیم این افراد تا این حد خشن باشند. این یک هشدار بود که باید به این پدیده پایان دهیم وگرنه به وجهه کشور ما لطمه می‌زنند.»

نیروهای امنیتی تونسی سیف الله بن حسن رهبر گروه سلفی اسلام را که گمان می‌رود در پس حمله به سفارتخانه آمریکا باشد، تحت پیگرد قانونی قرار داده‌اند.

المرزوقی ادامه داد: «پیشتر گمان می‌کردیم که آنها گروه اندکی پیش نیستند و که گروه کوچکی از مردم همراه‌شان می‌کنند و خطری ایجاد نمی‌کنند. اما اکنون دریافتیم که آنها بسیار بسیار خطرناک هستند.»

اعتراض‌های تونس سه روز پس از آن آغاز شد که افراد مسلح به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی لیبی حمله کرده و سفیر آمریکا در لیبی به همراه سه تن از همراهانش را کشتند.

المرزوقی حمله به مراکز دیپلماتیک آمریکایی را محکوم کرد و آن را تهدیدی بر روابط کشورش با واشینگتن که همپیمان سیاسی و اقتصادی مهمی است، قلمداد کرد.

اقتصاد تونس که به شدت به گردشگری وابسته است، بهودی تدریجی یافته است اگر چه هنوز به حد مطلوب خود نرسیده است.

المرزوقی که سیاستمداری سکولار است، برپایه توافق تقسیم قدرت با گروه اسلامگرای میانه‌رو «نهضت»، به ریاست جمهوری تونس برگزیده شد. این انتخابات پس از نخستین انتخابات پارلمانی دموکراتیک پس از سرنگونی نظام زین العابدین بن علی رئیس جمهور پیشین تونس صورت گرفته است.

المرزوقی در دوره ریاست جمهوری زین العابدین بن علی، زندانی سیاسی بود.
XS
SM
MD
LG