لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷

ترکیه کمیسر عالی حقوق بشر را به همدستی با تروریست‌ها متهم کرد


زید رعد حسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل
زید رعد حسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل

ترکیه در واکنش به انتقاد کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از حالت فوق‌العاده و بازداشت هزاران نفر در این کشور، وی را به «هم‌دستی» با «تروریست‌ها» متهم کرد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل در ژنو با انتشار گزارشی در روز سه‌شنبه اسفند ماه، از ادامه حالت فوق‌العاده پس از کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ در ترکیه انتقاد کرد.

دولت ترکیه فتح‌الله گولن، روحانی ناراضی مقیم آمریکا، را طراح کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ اعلام کرده و ده‌ها هزار نفر را به اتهام ارتباط با شبکه گولن مجازات کرده است.

زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، در گزارش خود یادآور شده نزدیک به ۱۶۰ هزار نفر و از جمله ۳۰۰ روزنامه‌نگار از ماه ژوئیه ۲۰۱۶ تا پایان سال ۲۰۱۷ بازداشت شده‌اند.

۱۵۲ هزار نفر از کارکنان دولت هم برپایه این گزارش در این مدت از کار برکنار شده‌ و بیش از ۱۰۰ هزار وب‌سایت نیز مسدود ‌شده‌اند.

زید رعد حسین، کمیسر عالی حقوق بشر در این باره گفت: «واضح است که اعلام پی‌درپی حالت فوق‌العاده در ترکیه مستمسکی برای محدود کردن شدید و خودسرانه حقوق بشر در مورد شمار بسیار زیادی از مردم شده است.»

در واکنش به این گزارش، وزارت خارجه ترکیه آن را «بی‌معنا» خوانده است و اعلام کرد زید رعد حسین تهدیدهای تروریستی را که ترکیه با آن مواجه است، نادیده گرفته است.

در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است: «این شخص که در رأس یک نهاد بین‌المللی با اهمیت است، متاسفانه این نهاد سازمان ملل را به همدست سازمان‌های تروریستی‌ تنزل داده است.»

زید رعد حسین، دیپلمات سابق اردنی و از خاندان سلطنتی هاشمی است.

از سوی دیگر مقام‌های ترکیه‌ای روز سه‌شنبه از بازداشت ۱۰۰ نفر از فعالان کُرد به اتهام برنامه‌ریزی برای تظاهرات غیرقانونی و انجام حملاتی در جشن‌های نوروز خبر دادند. این افراد متهم شده‌اند که با حزب کارگران کردستان، پ‌کاکا، در ارتباط هستند.

با استفاده از خبرگزاری آلمان و رویترز. ح.ر.
XS
SM
MD
LG