لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

نگرانی کمپین آزادی نازنین زاغری از استعفای بوریس جانسون


نازنین زاغری روز ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران توسط سپاه پاسداران بازداشت شد
نازنین زاغری روز ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران توسط سپاه پاسداران بازداشت شد

کمپین آزادی نازنین زاغری با صدور بیانیه‌ای ضمن اظهار تاسف از استعفای بوریس جانسون از وزارت خارجه بریتانیا، ابراز امیدواری کرد که تغییرات در وزارت خارجه باعث وقفه در پیگیری این پرونده در ایران نشود.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، می‌گوید همسرش در تماس تلفنی از زندان اوین ابراز نگرانی کرده که استعفای بوریس جانسون از وزارت خارجه، پیگیری پرونده را در این وزارتخانه به تعویق بیندازد. نازنین زاغری همچنین خواستار ملاقات با سفیر بریتانیا در تهران شده است.

نازنین زاغری که دارای تابعیت ایرانی و بریتانیایی است، از سوی سپاه پاسداران به همکاری با موسسات مخالف جمهوری اسلامی و مشارکت در فعالیت‌های «براندازی نرم» متهم شد و دادگاه او را به پنج سال حبس محکوم کرد.

وی در روز ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران توسط سپاه پاسداران بازداشت شد. در آذر ماه سال گذشته، ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری اعلام کرد که پرونده دیگری با اتهام «تبلیغ علیه نظام» برای نازنین زاغری تشکیل شده است.

این اتهام پس از اظهارات بوریس جانسون، وزیر خارجه وقت بریتانیا، در مورد نازنین زاغری مطرح شد. بوریس جانسون به نمایندگان مجلس عوام گفته بود نازنین زاغری برای آموزش روزنامه‌نگاری به ایران سفر کرده، در حالی که موسسه تامسون رویترز که خانم زاغری برای آن کار می‌کرد، گفته بود وی برای تعطیلات به ایران رفته است. بوریس جانسون با این حال صحبت‌های خود در مورد نازنین زاغری را پس گرفت.

اکنون کمپین آزادی نازنین زاغری در بیانیه‌ خود تاکید کرده که از پاییز سال گذشته به ویژه پس از اظهارات بوریس جانسون که به ضرر خانم زاغری در ایران تمام شد، به دنبال گرفتن مصونیت دیپلماتیک برای وی از وزارت خارجه بریتانیا بوده است.

این بیانیه می‌افزاید بوریس جانسون در موقعیتی استعفا کرد که درست هفته پیش مقدمات اعطای مصونیت سیاسی به خانم زاغری از سوی وزارت خارجه تکمیل شد و منتظر تصمیم نهایی وزیر خارجه بود. بوریس جانسون روز دوشنبه در پی اختلاف با ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا در مورد نحوه خروج از اتحادیه اروپا استعفا کرد.

ریچارد رتکلیف می‌گوید همسرش نازنین زاغری روز سه‌شنبه ۱۹ تیر ماه در تماس تلفنی به او گفته است: «باور نکردنی است! در این کشور (بریتانیا) چه می‌گذرد؟ من خیلی نگرانم، نگرانم از اینکه وزیر خارجه جدید ماه‌ها وقت لازم داشته باشد که این پرونده را بخواند، و بعد بخواهد رابطه‌ها شکل بگیرد و دیدارهای تازه صورت بگیرد. من هم منتظر بمانم.»

خانواده نازنین زاغری در عین حال از اقدامات بوریس جانسون برای آزادی وی تقدیر و تشکر کرده‌اند.

نازنین زاغری همچنین خواستار ملاقات با سفیر بریتانیا در ایران شده، تا از پیامدهای تغییر و تحولات اخیر در پرونده‌اش مطلع شود.

با استفاده از بیانیه کمپین آزادی نازنین زاغری و رادیو فردا؛ ح.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG