لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

«۱۸ دسامبر؛ دور تازه مذاکرات امنیتی ایران و آمریکا»


آقای زیباری می گوید: عراق با ارسال نامه ای رسمی از سازمان ملل خواسته است که حضور نيروهای آمريکايی در عراق را تمدید کند.
آقای زیباری می گوید: عراق با ارسال نامه ای رسمی از سازمان ملل خواسته است که حضور نيروهای آمريکايی در عراق را تمدید کند.

هوشيار زیباری، وزير امور خارجه عراق روز دوشنبه گفت که ایران و آمریکا دور تازه مذاکرات خود را در سطح کارشناسان دو کشور در ۱۸ دسامبر انجام می دهند.



اعلام این تاریخ در حالی صورت می گیرد که که سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه اعلام کرد که «مقامات عراقی ماه ژانویه را برای انجام مذاکره پیشنهاد کرده اند و زمان و سطح مذاکره در دست بررسی است.»

آقای زیباری در يک کنفرانس خبری در بغداد گفت:«ما موافقت هر دو طرف را گرفته ایم که دور چهارم مذاکرات اين دو کشور آغاز شود. این اتفاق، دیروز رخ داد.»


  • «ما موافقت هر دو طرف را گرفته ایم که دور چهارم مذاکرات اين دو کشور آغاز شود. این اتفاق، دیروز رخ داد.»
هوشیار زیباری

وی افزود: «ما يک تاريخ جديد داريم: ۱۸ دسامبر. اين يک ملاقات فنی در ادامه آخرين ديدار کارشناسان امنيتی خواهد بود، نه در سطح سفرای دو کشور.»


جمهوری اسلامی ايران و آمريکا پس از نزديک به سه دهه، برای اولين بار در سال جاری با هم مذاکره کردند. اين مذاکرات از ماه مه آغاز شد و تاکنون سه دور از اين مذاکرات برگزار شده است.


دو دور از گفت وگوها میان رایان کروکر و حسن کاظمی قمی، سفیران آمریکا و ایران در بغداد انجام شد و یک دور مذاکره نیز توسط کارشناسان امنیتی دو کشور صورت گرفت.


آخرين دور اين گفت و گوها در ماه اوت صورت گرفت ولی بدون هیچ دستاورد خاصی پایان یافت. به رغم درخواست های مکرر دولت عراق برای پیگیری مذاکرات، تهران و واشینگتن با طرح اتهام های متقابل هر بار تلاش بغداد را بی اثر می گذاشتند.


در ماه های اخیر، ارتش ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران ارسال سلاح برای شورشیان عراقی را متوقف کرده است و تهران نیز گفته است که برای کمک به دولت عراق و ثبات در این کشور حاضر است تا پای میز مذاکره به بحث درباره اوضاع امنیتی این کشور بپردازد.


درخواست برای ادامه حضور نيروهای آمريکايی


هوشیار زیباری در همين کنفرانس خبری اعلام کرد که عراق با ارسال نامه ای رسمی از سازمان ملل خواسته است که حضور نيروهای آمريکايی در عراق را تمدید کند.


  • «حضور نيروهای آمريکايی در عراق هميشگی نخواهد بود و در اين قرارداد مدت زمانی که عراق به اين همکاری نياز دارد قيد خواهد شد.»
وزیر امور خارجه عراق

وزير امور خارجه عراق گفت: دولت این کشور اميدوار است اين آخرين تقاضا برای تمديد حضورنيروهای آمريکايی باشد.


جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا و نوری المالکی، نخست وزير عراق، روز ۲۶ نوامبر توافقنامه ای را امضا کردند که حضور احتمالا طولانی مدت نيروهای آمريکايی در عراق و روابط واشينگتن- بغداد را تثبيت و تقویت می کند.


آقای زیباری می گوید: عراق سال آينده مذاکرات بسيار مهم و مفصلی با آمريکا خواهد داشت و پيمان جديدی میان دو کشور امضاء خواهد شد.


وی اين مذاکرات را«مهمترين مذاکراتی که تاکنون عراق داشته» ناميد و افزود:« اين ما هستيم که درباره طول مدت حضور نیروهای آمریکایی تصميم می گيريم.»


به گفته این مقام عراقی، «حضور نيروهای آمريکايی در عراق هميشگی نخواهد بود و در اين قرارداد مدت زمانی که عراق به اين همکاری نياز دارد قيد خواهد شد.»


وی اظهار داشت: طول مدت اين حضور در طی مذاکرات به بحث گذاشته خواهد شد.


آقای زیباری اشاره کرد که «تعداد نيروهای امنيتی عراق گسترش يافته اند و آنها امنیت را تقویت کرده اند و نيروهای آمريکايی به تدريج از تابستان سال آينده از اين کشور خارج خواهند شد.»


XS
SM
MD
LG