لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۵

مراسم اسکار؛ تدارک جشن برای بهترین های هالیوود


اعلام نامزدهای اسکار امسال(عکس:AFP)
اعلام نامزدهای اسکار امسال(عکس:AFP)

روز یکشنبه، بيست وچهارم فوريه، مصادف است با پرزرق و برق ترين مراسم سينمايی جهان در خيابان قديمی هاليوود بولوار لس آنجلس: مراسم اسکار.


مراسمی که ديگر آن قدر غول آسا شده است که از منتقدان سخت گير آثار سينمايی گرفته تا دلبستگان به دنيای مد و جواهرات و نيز خوانندگان مجلات عامه پسند و بسياری ديگر را چند روزی به خود مشغول کند.


پنج فيلم تاوان، خونی ريخته خواهد شد، مايکل کلايتون، جونو و پيرمردان سرزمينی ندارند در حالی نامزدهای بخش بهترين فيلم جشنواره امسال هستند که هيچ يک فاصله بعيدی با همديگر ندارند.


از سويی نکته مشترک همه اين فيلم ها، به نوعی روايت تنهايی قهرمان يا ضد قهرمانی است که برای چيرگی بر تاريکی های پيرامونش در تقلايی دردناک است.


با اين همه به نظر می رسد پيرمردان سرزمينی ندارند ساخته برادران کوئن و تاوان يک فيلم بريتانيايی تمام عيار به کارگردانی جو رايت، کمی بيشتر شانس ربودن جايزه بهترين فيلم را داشته باشند.


در بخش سينمای مستند، فیلم سيکو اثر مايکل مور مستند ساز جنجالی، و در بخش انيميشن، پرسپوليس از مرجان ساتراپی پرشانس ترين ها برای دریافت اسکار محسوب می شوند.

اما برای انتخاب بهترين بازيگر مرد، ماجرا کمی متفاوت تر به نظر می رسد.


از ميان بازيگرانی چون جورج کلونی، دانيل دی لوئيس، تامی لی جونز، جانی دپ و ديگو مورتنسن، همه نگاه ها به دانيل دی لوئيس بازيگر بريتانيايی خونی ريخته خواهد شد خيره شده است. او در سال ۱۹۸۹ يک اسکار برای فيلم پای چپ من از آن خود کرد.


اما شيفتگان تيم برتون از خود می پرسند آيا جانی دپ بازيگر متفاوت هاليوود برای فيلم سوئينی تاد، يک موزيکال اکسپرسيونيستی، بالاخره داوران اسکار را قانع خواهد کرد؟ هرچند جورج کلونی مرد محبوب هاليوود نيز هنوز سهمی از اين افتخار، مگر برای يک نقش مکمل،نبرده است.


اما در مراسم امسال، بی ترديد بازيگران زن رقابتی سنگين تر از مردان دارند. کيت بلانشت و جولی کريستی صاحب نام و هردو اسکار گرفته از يک سو و ماريون کوتيار و الن پيج جوان و تازه کار از سوی ديگر رقابتی دشوار را پشت سر خواهند گذاشت.


اگرچه لورا لينی بازيگر ۴۴ ساله ای که دو بار نامزدی اسکار را در کارنامه دارد را نيز بايد به خاطر بازی اش در فيلم وحشی ها به اين فهرست افزود.


در ميان اين پنج نفر اما، ماريون کوتيار بازيگر فرانسوی تبار زندگی به رنگ گل سرخ که نقش اديت پياف خواننده فوق ستاره فرانسوی را بازی کرده، به دليل ربودن بفتا يا همان اسکار انگليسی، قدری بيشتر از بقيه در محور نگاه هاست.


و اما در جمع کارگردانان نامزد اسکار امسال، بی شک برادران کوئن که برای پنجمين بار در دوران فعاليت چشمگير سينمايی شان کانديدای اين جايزه شده و در موارد پيشين دست خالی مانده اند، به خاطر پيرمردان سرزمينی ندارند اصلی ترين شانس اسکار در بخش بهترين کارگردان محسوب می شوند.


تونی گيلروی برای مايکل کلايتون، جيسون ريتمن برای اثر کمدی و کم هزينه جونو، پل تامس اندرسون برای خونی ريخته خواهد شد و بالاخره نقاش و هنرمند برجسته نئو امپرسيونيست نيويورکی جوليان اشنابل که با فيلم زنگ شیرجه و پروانه همه را متوجه خود کرده، رقبای ديگر برادران کوئن به شمار می روند.


در بخش سينمای مستند، فیلم سيکو اثر مايکل مور مستند ساز جنجالی، و در بخش انيميشن، پرسپوليس از مرجان ساتراپی پرشانس ترين ها برای دریافت اسکار محسوب می شوند.


به هر حال نگاه دلبستگان سينما در همه جهان، امشب به خبرهايی است که از سالن باشکوه «کداک» در خيابان کهنه «هاليوود بولوارد» به رسانه های دنيا مخابره خواهد شد.


XS
SM
MD
LG