لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۱

فروش قطعات اف – ۱۴ در سايت های اینترنتی


سایت اینترنتی ای بی از جمله وب سایت هایی است که کاربران از سراسر جهان می توانند هر چه دوست دارند در آن به فروش بگذارند.
سایت اینترنتی ای بی از جمله وب سایت هایی است که کاربران از سراسر جهان می توانند هر چه دوست دارند در آن به فروش بگذارند.

بر اساس تحقيق کنگره آمريکا، اقلام نظامی ربوده شده از ارتش اين کشور، شامل قطعاتی از جت های جنگنده اف - ۱۴، بر روی سايت های معمولی خريد و فروش اينترنتی مانند «ای بی eBay» عرضه شده اند.


بازرسان اين ماجرا موفق شده اند بدون معرفی خودشان ده ها قطعه نظامی را طی ماه های ژانويه ۲۰۰۷ تا ماه گذشته از سايت های ای بی و کريگزليست خريداری کنند و اين تجهيزات را بدون هیچ پرسشی، دريافت کرده اند.


اداره حسابرسی دولتی آمریکا - بازوی نظارتی کنگره - روز پنج شنبه اعلام کرد که بسياری از اين اقلام ربوده شده جزو ليست مهمات این کشور هستند که خرید و فروش آنها بدون محوزهای لازم ممنوع است.


در اين گزارش اشاره شده است که در فهرست خريد از سايت ايبی، اقلامی شامل دو قطعه از جنگنده های اف- ۱۴ از دو فروشنده جداگانه خريداری شده که به راحتی می توانست توسط ايران مورد استفاده نظامی قرار بگيرد.

این دفتر اعلام کرد که احتمالا اين اقلام در دست دلالان بين المللی بوده و از خارج آمریکا به این کشور بازگردانده شده باشند.


بازرسان کنگره طی گزارشی اعلام کردند که بسياری از اقلام حساسی که آنها از اين سايت ها خريداری کرده اند، می توانند به طور مستقيم عليه آمريکا و متحدانش به کار گرفته شوند و يا از آنها جهت توليد تکنولوژی های مشابه استفاده شود.


در اين گزارش اشاره شده است که در فهرست خريد از سايت ای بی، اقلامی شامل دو قطعه از جنگنده های اف - ۱۴ از دو فروشنده جداگانه خريداری شده که به راحتی می توانست توسط ايران مورد استفاده نظامی قرار بگيرد.


بازرسان کنگره نتوانسته اند تشخيص دهند که فروشندگان قطعات اف - ۱۴، کجا آنها را خريداری کرده اند.


جنگنده های اف - ۱۴ مدت ها است که در نيروی نظامی آمريکا مورد استفاده قرار نمی گيرند، اما ايران از اين جنگنده ها که پيش از انقلاب، توسط محمدرضا شاه پهلوی خريداری شده اند، استفاده می کند.


در عین حال تحریم طولانی مدت ایران توسط آمریکا موجب شده تا ایران برای رفع مشکلات فنی جنگنده های آمریکایی خود، با مشکل جدی رو به رو باشد.


این جنگنده ها به جز ایران و آمریکا، در اختیار ارتش اسرائیل نیز هستند.


بازرسان کنگره همچنين از سايت کريگزليست، يک لباس محافظ مناسب برای فعاليت های هسته ای، گاز اشک آور شيميايی استفاده نشده و ماسک مربوط به آن را، خريداری کرده اند.


همچنين اقلامی نظير سپر ضد گلوله از فروشندگان شخصی خريداری شده که اين اقلام بر اساس اين گزارش، احتمالا از وزارت دفاع دزديده شده اند.


اين بازرسان گفتند: «هرچند تمامی اقلام خريداری شده از ای بی و کريگزليست حساس نيستند، اما پول خريد آنها از پول مردمی که ماليات می پردازند تامين شده است.»


ارتش آمريکا در سال ۲۰۰۶ زمانی که تشخيص داد برخی از دارايی هايش ثبت و شمارش نشده اند، شروع به شمارش تمامی دارايی های خود کرد و تاکنون بيش از ۲۰ هزار مورد که ارزش آنها به ۱۳۵ميليون دلار می رسد، شمارش و ثبت شده اند.


XS
SM
MD
LG