لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۴

سقوط ایران به رتبه ۱۴۲ آزادی فضای کسب و کار


در گزارش بانک جهانی آمده است که در سال گذشته هيچ گونه اصلاحات اقتصادی قابل ملاحظه ای در ايران انجام نشده است.(عکس: ایسنا)
در گزارش بانک جهانی آمده است که در سال گذشته هيچ گونه اصلاحات اقتصادی قابل ملاحظه ای در ايران انجام نشده است.(عکس: ایسنا)

در تازه ترين گزارش بانک جهانی که کشورها را به لحاظ میزان آزادی فضای کسب و کار در جهان درجه بندی کرده است رتبه ایران به ۱۴۲ رسيده است.


ايران در رتبه بندى قبلى بانك جهانى مقام ۱۳۵ را در اختيار داشت كه آمار فعلى بيانگر سقوط هفته پله اى اين كشور در زمينه آزادی فضاى كسب و كار است.


در اين گزارش همچنين آمده است که در سال گذشته هيچ گونه اصلاحات اقتصادی قابل ملاحظه ای در ايران به وقوع نپيوسته است.


در ميان کشورهای خاورميانه و شمال آفريقا، رتبه عراق به لحاظ فضای کسب و کار ۱۵۲، اسراييل ۳۰، اردن ۱۰۱، کويت ۵۲، لبنان ۹۹، مراکش ۱۲۸، قطر ۳۷، عربستان سعودی ۱۶، سوريه ۱۳۷، عمان ۵۷، تونس ۷۳، امارت متحده عربی ۴۶، غزه ۱۳۱ و يمن ۹۸ گزارش شده است.


در گزارش بانک جهانی آمده است، خاورميانه و شمال آفريقا، همچنان در پی آزادی بیشتر فضای کسب و کار و برداشتن موانع قانونی در اين زمينه هستند.


برپايه اين گزارش، مصر برای سومين بار در فهرست ۱۰ کشور نخست جای دارد که در راه آزادی کسب و کار گام برمی دارد. عربستان و بحرين هم جز ۲۵ کشوری هستند که در سال گذشته وضعیت خود را در این زمینه بهبود بخشیده اند.


ايران در رتبه بندى قبلى بانك جهانى مقام ۱۳۵ را در اختيار داشت كه آمار فعلى بيانگر سقوط هفته پله اى اين كشور در زمينه آزادی فضاى كسب و كار است.

گزارش بانک جهانی نشان می دهد که در دو سوم کشورهای خاورميانه و شمال آفريقا، از ژوئن ۲۰۰۷ تا ژوئن ۲۰۰۸، بیست و هفت برنامه اصلاح اقتصادی به اجرا در آمده است.


در این گزارش، سنگاپور برای سومين سال پياپی در ميان ۱۸۱ کشور جهان، آسانترين کشور جهان برای کسب و کار معرفی شده است.


نيوزلند، ايالات متحده آمریکا، هنگ کنگ (چين)، دانمارک، بريتانيا، ايرلند، کانادا و استراليا از ديگر کشورهايی هستند که در فهرست آسانترين کشورها برای کسب و کار جای گرفته اند. جمهوری دمکراتيک کنگو نيز پر مشکل ترین کشور جهان در این زمینه بوده است.


مايکل کلين، معاون بانک جهانی در امور توسعه مالی می گويد: «اقتصاد نيازمند مقرراتی است که کارآمد، آسان و برای همه دسترس پذير باشد. در غير اين صورت، تجارت در دام اقتصاد غير رسمی و بی سر و سامان می افتند؛ جايی که بخش های اقتصاد به سرمايه دسترسی کمتری دارند و کارگران کمتری را به استخدام می گيرند و این کارگران نيز از حمايت قانون کار برخوردار نيستند.»


در رده بندی بانک جهانی، سنگاپور در تجارت جهانی و استخدام کارگران در رتبه نخست است و در حمايت از سرمايه گذاران و بسته نشدن کسب و کار در مقام دوم است.


نيوزلند به لحاظ حمايت از سرمايه گذاران و شروع کسب و کار، در مقام نخست است. ايالات متحده نيز ساده ترين کشور برای پيدا کردن کار در جهان است.


در ميان اقتصادهای بزرگ جهان، ژاپن همانند سال پيش از آن، در مقام دوازدهم است و آلمان با پنج رتبه سقوط در رديف ۲۵ قرار دارد. چين نيز از رتبه ۹۰ به ۸۳ ارتقا پيدا کرده است. بريتانيا همچنان در رتبه ششم جهان است و فرانسه با يک رتبه افزايش به مقام ۳۱ رسيده است.


در ميان اقتصادهای نو ظهور، روسيه با ۹ پله سقوط به مقام ۱۲۰و هند نيز با دو رتبه سقوط به مقام ۱۲۲ تنزل پیدا کرده است.


در خاورميانه، عربستان نسبت به سال پيش از بهترين رکورد ترقی برخوردار است و از رتبه ۲۴ به ۱۶ رسيده است.


برپايه گزارش بانک جهانی، جمهوری آذربايجان در ميان کشورهای جهان بيشترين ترقی را داشته که از رتبه ۹۶ به ۳۳ صعود کرده است. پس از جمهوری آذربايجان، آلبانی است که از رتبه ۱۳۵ به ۸۶ ارتقا يافته و پس از آن نيز، قرقيزستان است که از رتبه ۹۹ به مقام ۶۸ صعود کرده است.


این گزارش می افزاید: چين در ميان اقتصادی های نوظهور، به لحاظ دسترسی به اعتبار، پرداخت ماليات و اجرای قراردادها، از بهترين وضعيت برخوردار است.


بانک جهانی می گوید که در ميان ۱۰ کشور ته جدول، نه کشور آفريقايی و ونزوئلا قرار دارند که تجارت در آنها مشکل است.


XS
SM
MD
LG