لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۳

دادستان کل آمریکا از متهم شدن چهار نفر به درز اطلاعات محرمانه خبر داد


عملکرد جف سشنز وزیر دادگستری در رابطه با درز اطلاعات محرمانه انتقاد شدید دونالد ترامپ را موجب شده است.
عملکرد جف سشنز وزیر دادگستری در رابطه با درز اطلاعات محرمانه انتقاد شدید دونالد ترامپ را موجب شده است.

جف سشنز دادستان کل ایالات متحده با بیان اینکه درز اطلاعات محرمانه به رسانه‌ها، امنیت مردم آمریکا را به مخاطره انداخته است، تاکید کرد که مانع ادامه این روند خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای سشنز روز جمعه ۱۳ مرداد اظهار داشت: «هیچ کس حق ندارد دعواها و اختلافات پنهان خود را با انتشار اطلاعات حساس دولتی به رسانه‌ها بکشاند. هیچ دولتی نمی‌تواند در شرایطی کار بکند که رهبران آن نتوانند درباره مسائل حساس به‌طور محرمانه گفت‌وگو کنند یا قادر نباشند که آزادانه با رهبران خارجی مکالمه محرمانه‌ای داشته باشند».

وی همچنین اعلام کرد که دادستانی تاکنون چهار نفر را به درز اطلاعات محرمانه و ارتباط مخفیانه با ماموران خارجی متهم کرده که یکی از آنها در افشای اطلاعات در رسانه‌ها نقش داشته و یکی دیگر هم دوره ریاست جمهوری باراک اوباما بازداشت شده است.

روزنامه واشینگتن‌پست روز پنج‌شنبه ۱۲ مرداد محتوای مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با رهبران استرالیا و مکزیک را منتشر کرد که موج واکنش‌ها را میان سیاستمداران آمریکایی به دنبال داشت تا جایی که برخی از دمکرات‌ها همچون بن کاردن سناتور مریلند از آن انتقاد کردند و تاکید داشتند که این مکالمات هیچ گاه نباید به رسانه‌ها درز پیدا کند.

دونالد ترامپ در ماه‌های اخیر بارها نسبت به درز اخبار محرمانه دولت به رسانه‌ها هشدار داده و هفته گذشته با انتقاد شدید از جف سشنز او را متهم کرد که در قبال این مسئله از خود ضعف شدیدی نشان داده است.

آقای سشنز در اظهارات روز جمعه خود عنوان کرد که وزارت دادگستری به نسبت زمانی که باراک اوباما کاخ سفید را ترک کرد تحقیقات خود در رابطه با در اطلاعات محرمانه را سه برابر کرده و این وزارتخانه اکنون مشغول مرور دستورالعمل‌های مربوط به احضار روزنامه‌نگاران است.

وزیر دادگستری آمریکا گفت: «ملت آمریکا باید به این الگوی درز اطلاعات پایان دهد. ما دراین باره تحقیق خواهیم کرد و مجرمان را به پیشگاه عدالت خواهیم آورد. ما اجازه نخواهیم داد که یکسری آدم‌ مجهول‌الهویه بد ذات که از امکانات اطلاعاتی برخوردارند، کشورمان را به حراج بگذارند».

برای مقابله با روند درز اطلاعات دولتی به رسانه‌ها، یکی از مشاوران دونالد ترامپ خواستار استفاده از آزمون‌های دروغ‌سنج در رابطه با افرادی شده است که به دفتر رییس‌جمهوری آمریکا و متن مکالمات تلفنی او دسترسی دارند.

کلین کانوی از استراتژیست‌های دولت ترامپ در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز عنوان کرده که با آزمون دروغ‌سنج «آسان‌تر می‌توان فهمید که چه کسی اطلاعات را به بیرون منتقل می‌کند».

XS
SM
MD
LG