لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

پتراوس: ایران به آموزش شبه نظامیان عراقی ادامه می دهد


فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در عراق، روز چهارشنبه گفت ایران همچنان به آموزش شورشیان ادامه می دهد و «ثبات عراق را با مشکلی جدی» روبه رو کرده است.
فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در عراق، روز چهارشنبه گفت ایران همچنان به آموزش شورشیان ادامه می دهد و «ثبات عراق را با مشکلی جدی» روبه رو کرده است.

فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در عراق روز چهارشنبه گفت: «ایران همچنان به آموزش شورشیان ادامه می دهد».


ژنرال دیوید پتراوس، فرمانده ارتش آمریکا در عراق، گفت که اطمینان ندارد آیا ارسال سلاح از ایران به عراق کاهش یافته است یا خیر اما «ایران همچنان به آموزش شورشیان ادامه می دهد و ثبات عراق را با مشکلی جدی رو به رو کرده است.»


ژنرال پتراوس در پاسخ به سوالی در باره اینکه آیا جمهوری اسلامی ارسال پول و اسلحه را به عراق متوقف کرده است یا خیر گفت: «ما واقعا نمی دانیم. این (مسأله) ناروشن است. چیزی که می دانیم این است که آموزش (شبه نظامیان عراقی) ادامه داشته است.»


به گفته آقای پتراوس، آموزش شبه نظامیان مسأله ای بسیار مهم است: «زیرا افراد آموزش دیده، که مهارت هایی قابل توجه هم دارند، به عراق بازمی گردند و تعدادی دیگر را آموزش می دهند.»


روز شنبه رییس جمهوری آمریکا پس از دیدار با ژنرال پتراوس در کویت گفته بود که جمهوری اسلامی باید به حمایت از گروه های مخصوص شبه نظامی که به اهداف عراقی و همچنین نیروهای ائتلاف در عراق حمله می کنند پایان دهد.


آقای پتراوس همچنین گفت که در بازجویی از «مأموران ایرانی که نزد ما هستند، به نکات بیشتری در باره نحوه پشتیبانی آموزشی و مالی از گروه های افراطی دست یافته ایم.»


آمریکا در دی ماه سال گذشته با حمله به ساختمانی در شهر اربیل عراق، پنج ایرانی را بازداشت کرد و آنها را از «رابطان نیروی قدس سپاه پاسداران» خواند. جمهوری اسلامی این اقدام را محکوم کرد و گفت که افراد بازداشت شده دیپلمات بوده و در کنسولگری ایران کار می کرده اند. دو نفر از بازداشت شدگان در مهر ماه سال جاری آزاد شدند.


ژنرال پتراوس، که برای بازدید از اردوگاه نظامی زربیتیه در نزدیکی مرز ایران به این منطقه سفر کرده بود، همچنین گفت: «ما امیدواریم ایرانیان تعهدات خود را به خاطر داشته باشند و ... حمایت مالی، آموزش، تسلیح و هدایت گروه های افراطی را در عراق متوقف کنند.»


XS
SM
MD
LG