لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

روسیه دفاع هوایی ایران را «تقویت» می کند


به گفته یک مقام روسی، سامانه دفاعی تور- ام يک شامل موشک های کوتاه برد زمين به هواست.
به گفته یک مقام روسی، سامانه دفاعی تور- ام يک شامل موشک های کوتاه برد زمين به هواست.

روسیه می گوید که تامين سامانه دفاع هوايی اولويت همکاری های نظامی با تهران است و همزمان کارشناسانی را برای راه اندازی راه اندازی سیستم دفاع هوايی تور- ام يک به ایران فرستاده است.


بر اساس قرارداد ۷۰۰ ميليون دلاری بين ايران و روسيه، مسکو سال گذشته يک سامانه دفاع موشکی موسوم به «تور- ام يک» را در اختيار جمهوری اسلامی گذاشت و اکنون کارشناسانی را برای نظارت بر فرايند آموزش به تهران اعزام کرده است.


اعزام اين کارشناسان پس از برگزاری چهارمين کميته همکاری های دفاعی مشترک ميان دو تهران و مسکو صورت می گيرد که ۱۹ دسامبر در تهران برگزار شد.


خبرگزاری روسی ايتارتاس گزارش داده که ميخاييل ديميتريف، رييس سرويس فدرال همکاری های نظامی و فنی روسيه، گفته است: تامين رادار و سامانه دفاع هوايی اولويت همکاری های نظامی تهران ـ مسکو است.


  • تامين رادار و سامانه دفاع هوايی اولويت همکاری های نظامی تهران ـ مسکو است.
رييس سرويس فدرال همکاری های نظامی و فنی روسيه

وی افزود: سامانه دفاعی تور- ام يک شامل موشک های کوتاه برد زمين به هواست.


به گفته اين مقام نظامی روسيه، «موشک های دفاع هوايی تور- ام يک نبايد کسی را به هراس افکنده و سامانه ای معمولی در دفاعی کوتاه برد به شمار می رود.»


آقای ديميتريف گفت: «همکاری با ايران تحت قواعد مشخص و به صورت روشن انجام می گيرد. تمامی قوانين بين المللی رعايت می شوند و همکاری ما کاملا شفاف است.»


روسيه و ايران در ابتدای سال ۱۳۸۶ تاييد کردند که تحويل سيستم های پدافند هوايی پيشرفته ساخت روسيه در اطراف تاسيسات اتمی حساس جمهوری اسلامی ايران به پايان رسيد.


اين سيستم در اطراف تاسيسات نطنز، اصفهان و نيروگاه هسته ای بوشهر نصب شد.


انتقادها از روسيه


موشک های سری تور- ام يک تنها در روسيه توليد می شوند و مدل هايی که به گفته وزير دفاع روسيه به ايران ارسال شده اند، برای ساقط کردن اهداف هوايی تا ارتفاع شش هزار متری، کاربرد دارند.


برد موشک های اين سيستم بين ۱۲ تا ۱۴ کيلومتر برآورد می شود.


جمهوری اسلامی ايران بهمن ماه سال گذشته اعلام کرد که آتشبار موشکی تور ام- يک را با موفقيت آزمايش کرده است.


فرمانده نيروی هوايی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از آزمايش اين آتشبار موشکی اظهار داشت: «سپاه در چارچوب افزايش توان نظامی جمهوری اسلامی، و در راستای استراتژی بازدارنده در پاسخ به تهاجم بيگانگان، آتشبارهای موشکی جديدی به استعداد نظامی خود افزوده است.»


فروش سلاح های پيشرفته از جمله سيستم جديد دفاع موشکی انتقاد کشورهای آمريکا و اسراييل را بر انگيخته است.


تام کيسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا سال گذشته و در واکنش به فروش سيستم جديد دفاعی روسيه به ايران گفته بود: « فروش چنين تسليحاتی به کشوری که از تروريسم دفاع می کند جايز نيست.»


مقامات روسيه بارها انتقادات ايالات متحده آمريکا را ناديده گرفته اند و گفته اند که قصد دارند موشک ها و هواپيماهای پيشرفته را به ايران بفروشند.


قدرت نظامی سيستم تور- ام يک


يک کارشناس موشکی درباره تاثير اين سيستم بر توان نظامی ايران به راديو فردا گفته است: « اين موشک ها دو نوع هستند. يکی نوع که بايد به طور دائم در يک محل مستقر باشد که برد بسيار زيادی دارد و مسافت زيادی را در هوا طی می کند. از اين نوع بيشتر برای دفاع از شهرها يا پايگاه های بزرگ هوايی استفاده می شود.»


داگ ريچارد سون، کارشناس موشکی در مرکز اطلاعاتی جينزمی افزايد: « نوع ديگر موشک های تور يعنی آنها که روسيه به ايران فروخته، بسيار کوچک تر است و روی خودرويی که شکل تانک يا کاميون پشت باز است نصب می شود. اين نوع را می توان به سرعت نقل مکان داد و به سرعت پرتاب کرد. اما برد اين موشک ها به مراتب کوتاه تر است و فقط می تواند هدفی را با فاصله حداکثر پنج الی شش کيلومتر مورد اصابت قرار دهد.»


آقای ريچارد سون معتقد است: «حتی اگر آن طور که گفته می شود روسيه بر اساس قرارداد سال ۲۰۰۵ با ايران ۲۹ فروند از اين موشک ها را نيز به ايران فروخته باشد، اين مقدار تاثير چندانی در افزايش نيروی نظامی ايران نخواهد داشت.»


XS
SM
MD
LG