لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۵

لاریجانی: می‌توانیم درباره اورانیوم مازاد مذاکره کنیم


علی لاریجانی به منظور شرکت در نشست جهانی بین‌المجالس در ژنو به‌سر می‌برد.
علی لاریجانی به منظور شرکت در نشست جهانی بین‌المجالس در ژنو به‌سر می‌برد.
علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در گفت‌وگویی با خبرگزاری آسوشیتدپرس از آمادگی جمهوری اسلامی برای مذاکره با غرب بر سر اورانیوم غنی‌شده مازادی که در اختیار دارد خبر داد.

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه، ۱۷ مهر، منتشر شد، آقای لاریجانی با اشاره به مذاکرات اتمی ایران با گروه ۱+۵ اظهار داشت: «همان‌ طور که می‌دانید، ما مقداری [اورانیوم غنی‌شده] مازاد در اختیار داریم که به آن احتیاج نداریم. ما در این باره می‌توانیم بحث کنیم.»

دور بعدی مذاکرات ایران با پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان روزهای ۲۳ و ۲۴ مهرماه در ژنو سوئیس برگزار می‌شود.

در همین حال علی لاریجانی نیز که به منظور شرکت در نشست جهانی بین‌المجالس در ژنو به‌ سر می‌برد در مصاحبه‌های خود با رسانه‌های جهانی مواضع ایران در این مذاکرات را بازتاب می‌دهد.

او شب گذشته، سه‌شنبه، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت که ایران آماده حل مناقشه هسته‌ای است و مذاکرات هفته آینده را نیز کاملا جدی می‌گیرد.

اما اکنون در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس تلاش می‌کند محورهای کلی مذاکرات هفته آینده را ترسیم کند.

به گفته او، در خلال مذاکرات می‌توان درباره توقف غنی‎سازی ۲۰ درصدی اورانیوم نیز بحث کرد.

توقف غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد یکی از موضوعات کلیدی در مذاکرات پیشین ایران و گروه ۱+۵ بوده، اما ایران تاکنون از پذیرش آن خودداری کرده است.

با این حال سخنان اخیر مقامات ایران در نیویورک امیدها نسبت به حل مسئله و دستیابی به توافق میان طرفین را افزایش داده است، چنان‌چه حسن روحانی در مصاحبه با یکی از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا اعلام کرد که تهران می‌خواهد این مناقشه در مدت زمانی بین سه تا شش ماه حل شود.

آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های سنگینی را با هدف بازداشتن ایران از برنامه اتمی آن تصویب کرده‌اند که ایران آن را «ناعادلانه» می‌خواند و خواهان رفع آنهاست.
XS
SM
MD
LG