لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

روحانی: اجلاس داووس و مصاحبه‌های من، ژنو ۲ را در سایه قرار داد


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، گفت که اجلاس داووس و مصاحبه‌های او در حاشیه این اجلاس اقتصادی در سوئیس، باعث شد که کنفرانس صلح سوریه، موسوم به ژنو ۲، در سایه قرار بگیرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، آقای روحانی جمعه شب، ۴ بهمن، از داووس به ایران بازگشت که در بدو ورود به کشور در جمع خبرنگاران به تشریح نتایج سفر خود و حضور در مجمع جهانی اقتصاد پرداخت که همزمان با کنفرانس ژنو ۲ در سوئیس برگزار شد.

به گفته رئیس دولت ایران، این اجلاس و همین‌ طور مصاحبه‌هایی که او با شبکه‌های تلویزیونی مختلف از جمله سوئیس، سی‌ان‌ان و یورو نیوز داشت، بر کنفرانس ژنو ۲ سایه انداخت.

آقای روحانی همچنین بار دیگر تاکید کرده است که «مسئله سوریه با این‌ گونه کنفرانس‌ها حل نمی‌شود».

رئیس جمهور ایران پیش از سفر خود به داووس سوئیس نیز نسبت به سودمند بودن کنفرانس ژنو ۲ ابراز ناامیدی کرده و گفته بود از آنجا که «برخی حامیان تروریست‌ها» در این کنفرانس حضور دارند، نمی‌توان از این طریق به ایجاد ثبات در سوریه امیدی داشت.

ایران به عنوان متحد اصلی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در آخرین لحظات از کنفرانس ژنو ۲ کنار گذاشته شد و دبیرکل سازمان ملل متحد دعوت خود را از مقامات جمهوری اسلامی پس گرفت، اقدامی که واکنش منفی تهران را در پی داشت.

اما حسن روحانی در سخنرانی خود در اجلاس داووس بر برگزاری انتخابات آزاد در سوریه تاکید کرد که این مسئله واکنش‌های متفاوتی در پی داشت و از جمله شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، گفت:‌ «لازمه انتخابات برگه رای است، نه گلوله در حالی که ایران گلوله به سوریه می‌فرستد.»

با این حال آقای روحانی بار دیگر بحث انتخابات آزاد در سوریه را مطرح می‌کند و می‌گوید: «اگر کسی فکر می‌کند از بیرون می‌تواند برای ملت سوریه تصمیم بگیرد اشتباه می‌کند.»

او همچنین گفته است که در دیدار با رهبران اروپایی تاکید کرده برای حل بحران سوریه در قدم اول «همه باید تصمیم بگیرند با تروریسم مبارزه کرده و تروریست‌ها را از سوریه اخراج کنند» و در قدم دوم نیز «باید تلاش کرد زمینه گفت‌وگوی سازنده بین معارضان سوری و مردم ایجاد شود».

سرمایه‌گذاری نفتی در کشور

اما دعوت از سرمایه‌گذاران خارجی نیز یکی از برنامه‌های آقای روحانی در سفر به داووس بود، چنان‌ چه در آستانه این سفر اعلام شد که او با تعدادی از غول‌های نفتی جهان دیدار می‌کند.

در این راستا وزیر نفت ایران نیز همراه با آقای روحانی بود که گزارش‌ها حکایت از مذاکرات او با مدیران شرکت‌های نفتی داشت.

اکنون آقای روحانی از «اشتیاق» این مدیران برای سرمایه‌گذاری‌ در بخش نفت ایران سخن می‌گوید.

وی اظهار داشت: «در دیدار با مدیران شرکت‌های نفتی به سوالات مطرح شده پاسخ دادم. به‌ طور عمده وزیر نفت با مدیران این بخش گفت‌وگو کرد که حضور شرکت‌های مختلف در این نشست نشان می‌داد که اشتیاق برای کار با ایران در این حوزه چقدر است.»

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که هیئت ایرانی در حاشیه اجلاس داووس نمونه تازه‌ای از قراردادهای نفتی را به مدیران شرکت‌های خارجی ارائه کرده که سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی ایران را جذاب‌تر می‌کند.

با این حال هنوز جزئیات بیشتری درباره قراردادهای تازه منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG